HTML

Utolsó kommentek

2008.10.02. 14:51 Hannibal Barca

Irány-vonal

Hiánypótlónak szánom ezt az írást. YP korábban írt valami hasonlót, de az már nincs fenn és nem is teljesen ez volt a tartalma.

 

Miről

 

A Blog témája az egész emberiséget érintő válságok: a kezdődő Energiaválság, a Globális Felmelegedés és a kibontakozóban lévő Gazdasági Válság. Leghangsúlyosabb témánk az Energiaválság és ennek várható társadalmi, gazdasági, geopolitikai és egyéni következményei. Egyéni szinten a felkészülésről is vannak és lesznek is cikkek.

Kiemelt témák: olaj, geopolitika, egyéni felkészülés.

 

Amit nagyon szeretnénk felvenni a témák közé, az a különféle alternatív energiafejlesztési és tárolási módszerek. Ehhez a feladathoz szerkesztőt keresünk.

 

Miről nem

 

Magyar aktuálpolitikával kifejezetten nem akarunk foglalkozni, még akkor sem, ha a blog témájához egyes események, döntések kapcsolódnak. Ilyenkor esetleg lehozzuk a hírt és annyi.

 

Miért

 

A Blog legfőbb célja a tájékoztatás, a figyelemfelkeltés. Minél többen készülnek (akár csak lélekben) a jövőre annál jobb lesz a helyzet.

Második célunk, hogy a téma iránt érdeklődők itt beszélgethessenek a hozzászólásokban.

 

Nem kifejezetten célunk, hogy komoly, tudományos igényű vita folyjék itt. Ha lesz ilyen annak persze örülünk, de ha nem – úgy is jó.

 

Kinek

 

A Blog az olvasóknak, az átlagembernek szól. Ha döntéshozók is olvassák, annak örülünk, de ilyen célra vannak sokkal értékesebb és igényesebb oldalak (bár az igaz , hogy nem magyarul). Ugyanakkor tudomásunk szerint a döntéshozókat a szakmabeliek már régóta bombázzák ezekkel a problémákkal, a jelek szerint mindhiába.

 

Tervek

 

Hamarosan lesz legalább egy új szerkesztőnk (de valószínűleg kettő), akik elsősorban geopolitikai témákkal fognak foglalkozni. Én fogom átvenni az energia kérdés tárgyalását (az olajjal az előtérben) és hamarosan cikksorozatot indítok Peak Oil címmel (de persze lesz más is). Emellett szeretném folytatni az egyéni felkészülési programról szóló cikkeket és időnként várhatóan vitatkozni is fogok a másik két szerkesztővel geopolitikai kérdésekben.

 

Vendégszerzők írásait bármikor szívesen közzétesszük, erre hamarosan lesz egy külön email cím. Az egyetlen kikötés, hogy a fenti céljainkkal a cikk összhangban legyen. 

 

Keresünk

 

-         szerkesztőt, aki a különféle alternatív energiafejlesztési és tárolási módszerekkel foglalkozik

-         szerkesztőt, aki gazdasági témákkal foglalkozik

-         hírszerkesztőt – itt az lenne a célunk, hogy naponta legyen hírösszeállítás, erre jelenleg nincs elég időnk (ami látszik is sajnos)

 

Szeptember során láthattátok, hogy eléggé leálltunk. Mindenkinek sok dolga volt és a társszerkesztőim azóta is el vannak tűnve. Amíg egyszemélyes a blog, addig a Világhír rovat nagyrészt szünetel. Angolul olvasni tudóknak, nagyon jó napi hírösszeállítások vannak a következő oldalakon:

http://www.theoildrum.com/

http://lifeaftertheoilcrash.net/BreakingNews.html

http://www.dollarcollapse.com/

 

24 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://terminus.blog.hu/api/trackback/id/tr28692566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

slowrunner 2008.10.02. 16:18:01

Ha szabad vmit javasolnom, én azzal kezdeném, amolyan kiindulási pontként, hogy a blog bemutatja az olaj/szén/gáz helyzetet.

Ezzel kéne sztem kezdeni, bemutatni, miért is várható energiaválság.

Persze nagy (végtelen) a téma, de azért lehet korlátos terjedelemben is a lényeget összefoglalni.

YP elkezdte, de aztán leszedte az anyagait sajna.

Hannibal Barca 2008.10.02. 16:38:18

Holnap jon az elso cikk.

JOJo 2008.10.02. 16:57:39

A szerdai 2,7 százalékos esést ma újabb 1,8 százalékos követette a WTI nyersolaj novemberi határidős piacán, így az árfolyam 97 dollárnál jár. Mindez semmi, ugyanis ha beüt a globális recesszió, a Merrill Lynch elemzői szerint az olajár megfeleződhet, vagyis egészen 50 dollárig zuhanhat.
/index.hu/gazdasag/vilag/olaj091002/ /


????????????

Miluuu 2008.10.02. 17:23:54

YP és a többi szerkesztő is többször is kihangsúlyozta, hogy nem az olaj ára a fontos, hanem a mennyiség.
Az ár egy virtuális dolog, a mennyiség viszont kegyetlenül valóságos.
A jelenlegi alacsony ár az egymás után bekövetkező (főleg amerikai) keresletcsökkenésnek a hatása, amit akár egy pár nap alatt bekövetkező 40-50 dolláros emelkedés is követhet.
_SZVSZ_ az alacsony olajár nekünk most rossz, mert megint elterelte a figyelmet az alternetivákról, a mainstream médiából is kikerült a kérdés.
Egy stabilan és folyamatosan emelkedő olajár világgazdasági szempontból nézve sokkal jobb lenne mint egy hirtelen megugró majd beeső.
Mennyiségi szempontból nézve a világ nem fog érzékelni igazán semmit egészen 2011-ig mivel a plató még eltart 2 évig, a napi ingadozásokat pedig lehet a tarlalékokból fedezni. Valszeg 2012-2013-ban valamikor (ez már csak 3-4 év!) pedig indul a rakkendroll.

Anr 2008.10.02. 17:57:12

Google whips out $4.4 trillion clean-energy plan
www.bizjournals.com/atlanta/stories/2008/09/29/daily69.html

multkor szabadalmaztattak egy tengeri uszalyon levo szamitogepkozpontot, ami az aramot hullamenergiabol, a hutest a tengetbol oldja meg. 12 merfoldre van a parttol nemzetkozi vizeken, es tengeralatti kabellel kapcsolodik.
kivancsi vagyok lesz-e belole valami.

chantor 2008.10.02. 19:22:14

"Valszeg 2012-2013-ban valamikor (ez már csak 3-4 év!) pedig indul a rakkendroll."

"Az időszámlálást a Nagy kör szerint kb. 5130 évente újból kezdik és korszakokként számolják. Az új időszámítási kezdet (új kor) 2012. december 22-én kezdődik a majáknál."

hogy beletrafáltak félezer év távlatából... félelmetes :)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.03. 03:42:54

olyat lehet, hogy ha tényleg mégis netán elkezdenénk nagyüzemben termelni alternatív forrásokból, akkor mikor omlana össze az olajpiac (és vele a világ, mert a komplett szükséglete még nem lenne fedezve).
arra gondolok, hogy a csökkenő kereslet miatt eső ár egyszer csak gazdaságtalanná teszi az olajhomokot, aztán a mélytengeri fúrást, aztán a felszínközeli lelőhelyek megtérülési számításai borulnak, és így tovább.

mig8 2008.10.03. 21:43:30

Szerintem nem eszik olyan forrón a kását. Mindenki peak oilról beszél, holott az még messze van, ha a világ egésszét nézzük.

(Hazánk esetében és csak a földgázra nézve már volt egy, mégpedig a 70-es években, amikor az Algyői mező elkezdett kimerülni. Aztán mostanában elkezdték forszírozni egy non-convetional kitermelési módot Makó térségében, amivel a gáztermelésünk szolídan szólva is 20-30 évre fedezné a teljes hazai igényt.) Szóval van még tartalék.

De hogy ne csak ennyire szemellenzősen nézzük a dolgokat. Képzeljük el, hogy elkezdenek kimerülni a készletek! Az árak elindulnak felfelé, ezzel párhuzamosan - bár időben kissé késve - a gazdaság recesszióba süllyed. (Ez a mostani a hitelválság miatt van, lassan végetér.) Ez két dolgot fog jelenteni. 1. Az olajcégeknek meg fogja érni olyan területen is olajat bányászni, ahol korábban nem -> nő a kitermelés. 2. A gazdaságban egyre inkább teret fognak nyerni az alternatívák és az olajkímélő megoldások -> csökken a fogyasztás.

Olyan nincs, hogy az árak növekednek a fogyasztás meg változatlan marad, vagy inkább nő!

BlackVoid 2008.10.04. 18:09:18

"Olyan nincs, hogy az árak növekednek a fogyasztás meg változatlan marad, vagy inkább nő! "

Hogyne lenne. 2002 ota emelkedik az olajar es evvel parhuzamosan a fogyasztas is nott.
A hitelvalsag okozta recesszio pedig meg csak most kezdodik.

mig8 2008.10.04. 22:19:52

BlackVoid, mint írtam, a reakció kicsit késni fog, de nem marad el. Mondhatjuk úgy is, hogy van egy pufferidő, amíg a káros jelenségre - növekvő olajár - nem történik reakció.

De nem marad el. A pufferidőnek most a végére értünk, a recesszió megjelent. De ez még nem azért van, mert elérkezett az olajcsúcs! Hanem mert megindultunk fölfelé azon a bizonyos görbén.

Ez pedig azt váltja ki, hogy potenciálissá válnak újabb olajmezők, amelyeket most már megéri termeltetni. Azaz a kínálati oldal megnő, az árak ismét lefelé fognak elindulni. Kérdés, hogy eddig mennyi lesz a pufferidő - mert ennek is van ilyenje -, és hogy meddig fognak lemenni az árak.

BlackVoid 2008.10.06. 11:31:48

A jelenlegi recesszio nem az olajar miatt van, legalabb is nem ez volt a legfontosabb tenyezo.

Az uj projektek nagy resze 100 dollar alatt nem eri meg. Ha esik az ar ezek le fognak allni.
Nagyon keves olyan ismert uj olajmezo van amibol meg lehetne inditani a kitermelest. Ami van az is olyan helyen van, hogy az elinditas 5-10 ev.

ELERKEZETT AZT OLAJCSUCS.

H. Zs. 2008.10.06. 19:55:11

Nagyon fonto dolgot írt BlackVoid: a csúcs megvan. Ha minden nagy vállalkozás beindul, akkor is csak kitermelési fennsík lehet, nö vekedés nem. De mivel vsz. az új nagy vállalkozások (megaprojektek) nem fognak elindulni, a kitermelés hanyatlása előbb kezdődik. S akkor a válság mélyül, újabb fejezetek nyílnak, de a beütemezett nagy vállalkozások csúszásos indítása akkor NEM TUDJA megállítani majd a termelés esését.

Emlékszünk a világszintű kimerülési adatra? (Average depletion)?

5% évente. Az nagyon sok. És most hirtelen a leálló új beruházások miatt a kitermelés esése is ehhez fog tartani.

H. Zs. 2008.10.06. 19:59:15

Nem akarom mig8-at bántani, de a szakmában elterjedt vélemény, hogy aki összekeveri a csúcsot a kimerüléssel és a készletek ekkora meg akkora voltára hivatkozik, az a lényeget nem értette meg.

Nem az számít mennyi van a Föld alatt, hanem hogy milyen gyorsan tudjuk azt kitermelni. Egyre lassabban egyébként...

És a BAU, ahogy sokan írták már előttem, évi 2-3% kitermelési növekményhez szokott hozzá. És már nem nő (sőt a nagy vállalkozások híján csökkenni fog hamarost) a kitermelés, az export pedig 2005 óta csökken.

Batkaa 2008.10.06. 20:53:26

Ez könnyen elképzelhető, hiszen a hiányt szemmel láthatóan már így is a gyengébb gazdaságok kárára fedezik az erősek (egyelőre mi még ide tartozunk, meddig?). Meg is van az eredménye, a kihulló országok a széthullás, illetve lázadás közeli állapotban vannak.

H. Zs. 2008.10.07. 12:47:46

Tavaszig tartozunk oda. Aztán a panellakók szembesülnek a gázárral.

Batkaa 2008.10.07. 13:27:06

[félkomolyan]
Lázadás közeli állapotot is prognosztizálsz tavasz utánra?

H. Zs. 2008.10.07. 14:54:44

Ja, aztán ha kimondom, majd engem vadásszanak le, mi??? :) Nem tudom, hátha a kormány tesz valamit (érezzük ennek mi a valószínűsége) ...

mig8 2008.10.07. 21:22:18

Huh, jó sokat írtatok. No akkor megpróbálok sorjában válaszolni mindenkinek. Adatot, cikket adni nem mindenhez tudok, de maradjon az én titkom, hogy miért.


BlackVoid:

A jelenlegi recessziót szerintem épp az indította be, hogy megindult az olajár felfelé. De abban igazad van, hogy alapvetően hitelpiaci válság van. A kettő úgy függ össze, hogy az emelkedő olajárak miatt sok hitel bedőlt és elindult egy bukási spirál - Amerikában. De az olajár más miatt emelkedett...

Nem akarlak megsérteni, de nem hiszem hogy túl sokat tudsz a manapság beinduló vagy épp kutatási szakaszban lévő új projektekről. A legtöbbet még úgy indították be, hogy az olajár bőven 100 $ alatt volt.

Egyébként pedig nem kell feltétlenül új mező. Jó a régi is - ha nem rablógazdálkodást folytatnak rajta. Át kell állni egy másfajta termelési módra és ami kimerülőnek tűnt, az rögtön meg fogja érni termelni.


H. Zs.:

Olajcsúcs? Ez nem az. Ez kérlek egy spekulációs hatás. Egyszerűen felverték az olajárat mesterségesen.

Abban igazad van, hogy az olajcsúcs létezik. De nem most, hanem majd pár év múlva.

A "szakmában elterjedt vélemény" - milyen szakmában? Egyébként eszemben sincs összekeverni a két fogalmat...

H. Zs. 2008.10.08. 18:40:55

Mig8-nak:
"Mindenki peak oilról beszél, holott az még messze van, ha a világ egésszét nézzük."

Ha nem lesz új nagymezős beruházás, mert vacakol a gazdaság, akkor épp most van. MERT A LÉTEZŐ MEZŐK KIMERÜLÉSE 5% átlagosan.

Szakmában: olajcsúcsos körök. Az idézett beírásban te magad beszélsz a készletekről. Pedig nem a készlet, hanem a termelés számít... :)

Anr 2008.10.10. 02:18:13

Energy + Genius
www.forbes.com/2008/10/09/energy-genius-solutions-biz-energenius08-cx_bu_1009energypreview_land.html?feed=rss_news

The U.S. Has To Take Control Of Its Energy Future
Rick Wagoner
General Motors' chief executive says breakthroughs could come surprisingly soon.
www.forbes.com/2008/10/09/rick-wagoner-energy-biz-energenius08-cx_rw_1009wagoner.html

mig8 2008.10.17. 10:50:28

H.Zs.-nek.

Rövid leszek, mert kevés az időm. Fogok válaszolni a kommentedre, de majd később. Amit viszont fontosnak érzek és szerintem a témába vág, az egy riport (Index), talán olvastátok:

index.hu/gazdasag/magyar/sar081008/

mig8 2008.10.19. 15:45:23

H.Zs.-nek.

Honnan vetted ezt a létező mezők kimerülése 5% átlagosan adatot? Csak mert nagyon sok olyan mező van, amelyről nem publikálnak semmit. Pl Brunei tudtommal.

Szakma. Nézd, nem akarok ünneprontó lenni, de az "olajcsúcsos körök" kifejezés számomra olyan embereket jelöl, akik úgy vélik, hogy most van itt az olajcsúcs. De ez nem szakma, csak azonos vélemény. Csak hogy értsd: szakma az olajipar, a közgazdaságtan, a tanítás, a kötélverés, stb. Attól még, hogy néhány másik emberrel azonos véleményen vagy, még nem alkottok szakmát.

Készlet kontra kitermelés. Lehet, hogy nem egy nyelvet beszélünk. Visszaolvastam magamat de sehol nem láttam, hogy bárhol is a készletekre gondoltam volna a kitermelés helyett.

Ha már itt tartunk, megemlíteném, hogy az, amit YP csinál, az se szakma. Hanem szakmai alapokon nyugvó számítások. Bár az tény, hogy igyekezett YP korrekt és elfogulatlan lenni. De ő sem tud mindennel számolni, pláne nem olyasmivel, amiről nincs tényadat. (Ezt meg is beszéltem vele priviben.) Ha gondolod, neked is elmondhatom az ellenérveimet.

Olajcsúcs. Mégegyszer: nam tagadom ennek létét és jövőbeli bekövetkeztét. Csak nem hiszek abban, hogy ilyen gyorsan bekövetkezett volna.

Hannibal Barca 2008.10.23. 14:13:57

"Csak nem hiszek abban, hogy ilyen gyorsan bekövetkezett volna."

Hat ez harmatgyenge ellenerv. Evvel szemben pedig a szakertok 3/4-e kb. mostanra teszi a csucsot.
A letezo mezok kimerulese adat: ezt mondja az IEA is. Es ki lehet szamolni.

mig8 2008.10.25. 10:53:47

Hannibal Barca,

Oljacsúcs. Már elmodtam, hogy miért nem hiszek abban, hogy most lenne itt. Az előző kommentemben nem érvelni akartam az általad idézett mondatommal, hanem összefoglalni az álláspontom.

A szakértők mostanra teszik... Kik és hol olvastad?

A létező mezők kimerülése nem adat, hanem számított érték. Csak hogy értsd: adat az, hogy egy kútból egy nap mennyi olajat termeltek ki. Viszont az már számított érték, hogy egy évben egy mezőről mennyi olajat termeltek ki. Ez utóbbi már bizonytalanságot tartalmaz, igaz, elég keveset. De ahogy mész előre és a számításokból újabb és újabb értéket számolsz ki, a bizonytalanság úgy nő.
süti beállítások módosítása