HTML

Utolsó kommentek

2008.09.10. 10:05 AoL

Napi világhír -- 2008. szeptember 10.

Kezdjük hát el! Sok hír, kevés magyarázat, kommentelési lehetőség. Mint a mesében. :-)

 

Nagyjából az történt, amire számítottunk. Az OPEC hivatalosan nem csökkent, mert nem akarja magát kitenni a vádaknak, hogy ők tehetnek a magas árakról. Ugyanakkor a gyakorlatban csökkenteni fognak, sőt, pár hete már teszik is, csak nem jelentették be. Mivel több mint 500 ezer hordóval a kvóta felett teljesítettek, elkezdtek visszamenni a vállalt szintre. Tehát csökkentés is meg nem is. Megvárják, mit hoz a szeptember vége és az október eleje, ha az árak tovább esnének, csökkentenek akkor. Szerintem pont abban bíznak, amitől én tartok: az árak jelentősen emelkedni fognak így is. Hamar.

 

 

 

Oil ends at 5-month low on OPEC talk

 
Oil prices fell Tuesday, as investors believed OPEC will keep production at current levels, and as Hurricane Ike lost strength over Cuba. U.S. crude for October delivery settled down $3.08 to $103.26 a barrel, the lowest close since April 1, when oil ended the day at $100.98 a barrel.
 
As the cartel met in Vienna, traders listened for word on possible production cuts. The oil minister of Saudi Arabia, Ali Naimi, indicated that he did not think the production levels need to be changed, according to reports from the Associated Press.
 
"The market is fairly well balanced," Naimi told the AP on Tuesday. "I think things are in balance, in a healthy position." Because Saudi Arabia is a heavyweight in the cartel, Naimi's comments were closely watched. A day before, the oil minister from Kuwait expressed similar sentiment.The meeting was still in progress as floor trading ended in New York.
 
"If they cut production to try to shore up prices, that would be viewed very unfavorably by the markets that are struggling," said Phil Flynn, senior market analyst at Alaron Trading.

 

 

 

Kezd bekövetkezni, amiről nagyjából egy éve eszmét cseréltünk: az energiát immár a hadsereg őrzi sok helyen. Tudjuk, hogy a Gazprom állam az államban, saját hadsereggel gyakorlatilag. Maga a jelenség azonban nem az oroszokról, hanem a helyzetről mond el valamit. Az oroszokról csak annyit, hogy ez ügyben is hamarabb eszméltek sokaknál.

 

 

 

Bolivian troops guard gas lines

 
The army in Bolivia is sending in troops to guard gas pipelines to guarantee exports to neighbouring Brazil and Argentina. The move comes amid growing anti-government protests in the east, where most gas fields are situated. Demonstrators have been blocking roads and taking over government buildings to demand that the referendum on a new constitution be suspended. They also want more of the revenue from energy exports.
 
(…)
 
Bolivia has the second largest natural gas reserves in South America but they are situated in the east of the country, where Mr Morales faces his main opposition and there are growing calls for greater autonomy. Brazil, and to a lesser extent Argentina, are Bolivia's major gas customers and any interruption to supply would have a serious effect on both economies as well as damaging Bolivia's reputation as a reliable supplier.

 

 

 

Indiában (hol éjjel a vadak...). Ahol - ha még emlékszünk - természetesen sem szénhiány, sem dízelhiány nincsen, a vonatkozó minisztereik szerint. Áramhiány viszont van. Az áramot arrafelé szénből és dízelből csinálják. Most akkor mindenki rakja össze magának, hogy miből van és miből nincs hiány.

 

Szerintem dezinformációból és propagandából semmiképp nincs hiány, de hát ez ugyebár csak az én véleményem.

 

 

 

Malls, hotels shell out more to fight power cuts

 
 
It is not just residents who having to sweat it out during the daily power outages. Shopping malls, hotels, hospitals and other establishments in the city too are hugely affected by these scheduled power cuts. The administrators of these facilities state that this is mainly due to the large amount spent on running generators and shortage of diesel.
 
The state is facing a 2,000 mega watt shortage due to failure of wind power and lack of implementation of any major projects in the past 10 years. Due to this the Tamil Nadu Electricity Board (TNEB) had implemented scheduled power cuts in the city for an hour and for more than three hours in the suburbs and moffusil.
 
As establishments like malls, hotels and hospitals witness a continuous flow of visitors, generators are used to ensure continuous power supply. But now the shortage of diesel and the large quantity of the fuel that needs to be used, is burning a hole in their pockets.

 

 

 

 

Ez a hír a kommentek közt már szerepelt, most csak megerősítésként teszem be, mert fontos dologról van szó. A szerbek igen nagy (89%-os) többséggel határozták el a következőket:

 

  1. orosz csővezeték menjen át rajtuk
  2. épüljön gáztározó (virágozzék száz virág!)
  3. vegyék meg az oroszok a szerb olajtársaságot

 

A csővezetékkel (Gazprom) egyébként gyakrlatilag együtt jár az orosz hadsereg leányvállalata, a Gazprom magánhadserege is. ezt nem írták meg, úgyhogy gondoltam, érdemes lesz megjegyezni.

 

Nem tudja valaki véletlenül... határosak vagyunk mi Szerbiával? :-/

 

 

 

 

Serbia's Parliament Ratifies Energy Deal with Russia

 
Serbia's parliament ratified an accord on Russian investment in the Balkan country's oil and gas industry by a vast majority on Tuesday. The deal clears the way for Russian gas giant Gazprom to build a pipeline in southern Serbia and an underground gas storage facility in northern Vojvodina province, and to buy the Serbian oil monopoly NIS.
 
Out of 238 deputies present at the televised session, 212 MPs voted for the accord, 22 were against it and four abstained from the vote.

 

 

 

 

 

Lassan, ám annál bizonytalanabbul ugyan, de az amerikai sajtó is kezd tovább látni az orránál, és nem csak az aznapi tőzsdei árakkal foglalkozni. A jelenség üdvözlendő, a konkrét elemzés kevésbé (noha - illetve éppen azért, mert - korrekt).

 

Ezt kiszínezem. :-)

 

 

 

 

Storm Warning: Ike’s Impact Could Go Far Beyond Hurricane Season

 
While armchair meteorologists are plotting Hurricane Ike’s path into the Gulf of Mexico, trying to divine what could happen to vulnerable Gulf oil installations and oil prices, the real problem isn’t short-term price spikes or even refinery outages that drive up the price of gasoline.
 
 

Headed for the Gulf? (AP)

 
The real problem is that thanks to hurricanes, the Gulf of Mexico will never live up to its promise as a mother lode of U.S. domestic oil production, leaving the country even more vulnerable to imports. Then the question becomes—imports from where?
 
That’s the argument laid out in a new report from Jeff Rubin at Canadian investment bank CIBC World Markets, the guys who earlier this year projected $200 oil. Hurricane damage in the Gulf isn’t limited to evacuated rigs or shut-in refineries; the real damage from increasingly brutal storm seasons is the long-term delay in getting new oil fields up and producing.
 
Three years after Hurricane Katrina, the Gulf still hasn’t recovered its pre-2005 production levels, CIBC notes. Thanks to rapid production declines at existing fields and huge delays getting new fields operational, official U.S. government forecasts for the Gulf’s role in U.S. oil production are wildly overblown, Mr. Rubin says:
 
Instead of ramping up production to over 2 million barrels per day as once dreamed by the Departments of the Interior and Energy, Gulf of Mexico production is likely to fall to a low of a million barrels per day by 2013—a third lower than the region’s production prior to the 2005 storm season.

 

 

 

 

No komment.

 

 

Will rising fuel costs reverse globalization?

 
As much as we would like it to be, the world is never a stable place for very long. After the technology bubble and the terrorist attacks of 9/11 in the early years of this decade, we managed to eke out about five years of relative economic stability. Now we understand that the U.S. was only incubating its current credit crisis, and that rising commodity prices - especially for oil and food - are raising the spectre of inflation once again.
 
A subject of lively debate among economists and business analysts today is the effect of rising oil prices on globalization. Rising oil prices translate into higher fuel costs, and that in turn drives up shipping costs. Ninety per cent of global demand for crude is based on the need for transportation fuels. In a world of triple-digit oil prices, could it cost less to manufacture products more expensively at home rather than ship cheaper products half way around the world? Could rising oil prices slow, stall, or even reverse the trend of globalization?

 

 

 

 

Végezetül pedig: egy kis megerősítés. Mindig öröm, ha néhány hónap késéssel megírja az újság (is), amit az egyszeri ember 2 perc alatt kikövetkeztet. Ha figyel.

 

 

 

 

Could 100-dollar oil become a new OPEC price floor?

 
VIENNA (AFP) - With the oil market falling rapidly, questions have been raised at a gathering of OPEC producers in Vienna this week about whether 100-dollar oil should be a minimum price to defend, analysts say. For the past five years, crude prices have been on a steep upwards path, peaking in July at 147 dollars a barrel amid widespread concern among consumer and producer countries about the impact on economic growth. But the dizzying run-up has been followed by an equally steep fall, with prices now around 110 dollars, leading OPEC members to consider the desired price for their vital exports.
 
Iran and Venezuela, two traditional prices hawks, have made it clear they regard 100 dollars as a level to protect -- something that was considered dangerously high by observers at the beginning of the year. "We're going into an election period in Iran and the government has more money to pump into the economy to build popularity with 100-dollar prices," said an analyst at PFC Energy David Kirsch, referring to presidential elections next year.
 
"Venezuela needs a 100 dollars a barrel to balance their accounts," he said, adding that Iran could balance the books "somewhere around 66 dollars a barrel." Ecuador, OPEC's smallest nation by output and a Latin American producer like Venezuela, considers 110-120 a dollar barrel as "reasonable." A price of "between 110 and 120 dollars is a reasonable price," Ecuadorean Oil Minister Galo Chiriboga told reporters as he arrived in Vienna on Monday.

 

 

A többit kommentbe teszem.

 

 

ÁJK

 

 

 

140 komment

Címkék: hazai világhír


A bejegyzés trackback címe:

https://terminus.blog.hu/api/trackback/id/tr49656840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BlackVoid 2008.09.10. 16:57:22

A vartnak megfeleloen brutalisan estek az olajkeszletek az USA-ban, osszesen (nyersolaj, benzin, dizel/futolaj): -13 millio hordo
A benzinkeszletek nem voltak ilyen alacsonyak az utobbi 5 evben ebben az idoszakban.


U.S. crude oil refinery inputs averaged nearly 13.5 million barrels per day during the week ending September 5, down about 1.8 million barrels per day from the previous week's average. Refineries operated at 78.3 percent of their operable capacity last week. Gasoline production fell last week, averaging about 8.4 million barrels per day. Distillate fuel production decreased last week, averaging 3.9 million barrels per day.

U.S. crude oil imports averaged nearly 8.6 million barrels per day last week, down 1.2 million barrels per day from the previous week. Over the last four weeks, crude oil imports have averaged 9.8 million barrels per day, 470 thousand barrels per day below the same four-week period last year. Total motor gasoline imports (including both finished gasoline and gasoline blending components) last week averaged 1.1 million barrels per day. Distillate fuel imports averaged 117 thousand barrels per day last week.

U.S. commercial crude oil inventories (excluding those in the Strategic Petroleum Reserve) decreased by 5.9 million barrels from the previous week. At 298.0 million barrels, U.S. crude oil inventories are in the lower half of the average range for this time of year. Total motor gasoline inventories decreased by 6.5 million barrels last week, and are below the lower boundary of the average range. Both finished gasoline inventories and gasoline blending components inventories decreased last week. Distillate fuel inventories decreased by 1.2 million barrels, and are in the middle of the average range for this time of year. Propane/propylene inventories increased by 1.6 million barrels last week but remain below the lower limit of the average range. Total commercial petroleum inventories decreased by 15.2 million barrels last week, and are in the lower half of the average range for this time of year.

Salvor_ 2008.09.10. 17:34:37

Az olajar ennek ellenere esik (most eppen). A nyersanyagpiacrol kivontak egy csomo penzt. Nem csak az olaj esik, hanem sok minden mas is.

Salvor_ 2008.09.10. 17:40:40

A Brent most: 99.11 (wti: 102.35). Epp tegnap irtam itt, hogy lesz-e a heten 100 dollar alatti olajar.

Az amerikai penzugyi-gazdasagi helyzet folyamatosan romlik. Most epp a Lehman van a csod szelen.

Kina viszont igen jol tartja magat. Az inflacio mar alacsonyabb, mint az USA-ban (meg par hete is azt irtak kulonfele oldalakon, hogy a kinai inflacio "is out of control". A kinai exportgepezet is mukodik rendesen, augusztusban 134 milliard dollarnyi arut exportaltak. Az USA meg soha nem tudott ilyen mennyiseget exportalni. Augusztusban a kinai olaj import atlagar 129 dollar volt. Valoszinuleg par honapra visszatekinto atlagarat hasznalnak ok is, igy a kozeljovoben jelentosen fog esni ez az ar.

YP 2008.09.10. 17:57:28

"Az amerikai penzugyi-gazdasagi helyzet folyamatosan romlik."


--------------------


Logikus, hogy a dollár meg minden határon túl emelkedik, nem? :-D

YP 2008.09.10. 17:59:23

"Az olajar ennek ellenere esik (most eppen)."

----------------

Illik is esnie. Jelenleg majdnem 2 mbpd finomítói kapacitás van taccsra téve, de nemsokára több mint 2.5 mbpd lesz, amikor Corpus Christiben is bezárják (650 ezer mbpd).

Amikor hirtelen napi 2.5 millió hordó olajjal kevesebb fogy, mint 2-3 héttel korábban, akkor nem meglepő, ha esnek az árak. Kiestek a vevők átmenetileg.

YP 2008.09.10. 18:01:20

Valoszinuleg par honapra visszatekinto atlagarat hasznalnak ok is,


Ők főleg TAPIS-t vesznek, ami mindig közel 5-10 dolcsival drágább, mint a WTI FOB. Most is drágább vagy 6-tal. A WTI augusztusi átlagára 117 USD volt.

Kopi3.14 2008.09.10. 18:05:49

Egy kis pozitiv hir a vegere, bar asszem rossz fajba szulettunk.
index.hu/tudomany/medv100908/

YP 2008.09.10. 18:16:45

A cikk egyik mondata ez: minusz 25 fok alatt
A másik ez: az abszolut nulla fok közelében


El kéne dönteni, hogy melyik, mert minusz 25 (celsius) az inncs az abszolut nulla közelében, minusz 25 (fahrenheit) sincsen, minusz 25 (kelvin) meg egyenesen nem létezik ismereteink szerint.


Viszont királyul néz ki a medveállatka. Kéne ilyen itthonra.

YP 2008.09.10. 18:44:03

Ike arrafelé megy és egyelőre olyasmi is, mint egy Carla nevű hurrikán volt 1961-ben. Hogy az mire képes, az itt látszik. Sokkoló képek.


www.cityofpearland.com/vertical/Sites/%7BCA80BAF8-A883-4878-AB6D-7FC8DAE7D62E%7D/uploads/%7BA83EA47A-FB89-4A1F-879E-27DE98439D74%7D.PDF

YP 2008.09.10. 18:51:23

Nézem ezeket a mindenféle képeket Ike-ról, és egyre erősebb az az érzésem, hogy északabbra fog menni, Houstonhoz közelebb, mint San Antonióhoz. Más szóval: több GOM infrastruktúrát fog elkapni.

Most éppen újraformálódik a szeme a kis aranyosnak, 957 mB a nyomás, 150 km/h a szél, erősebb széllükésekkel. Még mindig Cat1, de egy nagyon nagy kiterjedésű, nagyon alacsony nyomású Cat1. Katrina volt ilyen (nagy kiterjedésű, nagyon alacsony nyomással a szélsebességhez képest).

Jelenleg egy 280 km átmérőjű kör az, ahol hurrikán erejű szél tombol, és vagy 500-600 km az, ahol trópusi vihar van. A következő 12-24 órában komoly erősödés várható, amint kialakut az új szem. Jelenleg kicsit északabbra fordult Ike.

Nagyon izgalmas, legalábbis így, hogy kellő távolságban vagyok tőle...

Salvor_ 2008.09.10. 18:56:27

A majus/junius/julius/augusztus-i kinai atlag importarak: 101.7/115.8/126.2/128.4 dollar. Ugyanez az USA-ban: 106.3/117.1/?/?, az utobbi ketto meg nem ismert.

Azert a dollar az utobbi evben nagyot zuhant. Elobb-utobb mindenkeppen korrekcio jott volna. Raadasul most az EU helyzete meg rosszabbnak nez ki, mint az USA-e a kozeljovore nezve.

Anr 2008.09.10. 19:07:48

ike muholdkepek, csak erdekessegkeppen:
www.ssd.noaa.gov/goes/flt/t4/

YP 2008.09.10. 19:22:27

Salvor, honnan valók az adataid?

Nálam májustól augusztusig az USA-ra:

Cushing, OK WTI Spot Price FOB (Dollars per Barrel)
tonto.eia.doe.gov/dnav/pet/hist/rwtcm.htm

125.40 133.88 133.37 116.67

YP 2008.09.10. 19:26:22

Ezen kívül, ha heti adatokat is nézel, mondjuk augusztusban:

USA:
119.05 115.62 108.11 108.15 110.04 105.26


Kína:
124.63 119.32 112.45 110.94 114.16 107.72


Forrás:
World Crude Oil Prices
tonto.eia.doe.gov/dnav/pet/PET_PRI_WCO_K_W.htm


Kína veszi drágábban a cuccot.

Salvor_ 2008.09.10. 19:32:29

Az adatok forrasa, amiket beritam: Kina - kinai vamhivatal - lwww.customs.gov.cn ; USA - bea.gov. Ezek hivatalos kormanyadatok.

YP 2008.09.10. 19:48:23

Ez érdekes, mert az EIA is hivatalos kormányszerv. Bár szerintem egyébként ennek nincs túl nagy jelentősége (az árkülönbségnek).

Továbbra se látom okát, hogy az olaj lemenjen 80 dollárra. Tényleges kereslet nem szűnt meg szinte sehol, az USA-t leszámítva. Ott se különösebben sok, ami tartós. Az OECD egészében meg egyenesen semmi sem szűnt meg. Olajból se lett több közben.

Igazából a dollár erős, meg viharok vannak az öbölben és nem mennek a finomítók, illetve volt egy olimpia. Ezek közül a dollár erősödhet még (bár elképzelni nem tudom, hogy mitől), de a viharok nem tartanak örökké, a továbbra is egészséges Kína pedig nem fog kevesebb olajat venni, mint eddig.

A norvég export esik, az orosz export esik, az OPEC 500 ezer hordóval csökkenti az exportot... megeszem a kalapom, ha év végéig csökken a mostani szintről az olaj ára, nem pedg jelentősen nő.

Kopi3.14 2008.09.10. 19:59:58

YP: ami a lényeg a dögel kapcsolatosan: -200C alatt is röhögve elvan, +150 felett is, ésa a jelek szerint kibír egy kis levegőmentes, kozmikus sugárzó kirándulást is, midnenféle gond nélkül. És valóban vagány jószág.

YP 2008.09.10. 20:06:25

Tetszik a kis nyavalyás, kéne ilyen itthonra.

Épp most szereztünk be egy 9. (kilencedik) macskát. Kb. 5 hetes, leeshetett valahonnan, mert totál összetörte magát, vérzett a feje, véres volt a szeme és nem tudott lábra állni. Ez volt tegnap reggel.

Ma már nagyon vagány, remekül érzi magát. Kapott kaját, megfürdettük, felszívódott a szeméből a véraláfutás és elkezdett mosakodni is. Picit már járni is tud, de egyelőre még jobban élvezi, ha fekszik és vakargatják. Úgyhogy vakargatjuk.

Elkereszteltem Ike-nak. Nagy kujon lesz, mire felnő. Most még egészen kicsi kujon. De már karmol. :-)

Salvor_ 2008.09.10. 20:19:47

Nyilvan mashogy, mast szamol a ket szervezet. Lehet, hogy az egyikben van szallitasi koltseg is, a masikban meg nincs? Nem tudom. A bea az osszes behozott olaj osszes importarat osztja az olaj mennyisegevel. A szallitasi koltseg nincs benne, mert az a szolgaltatasi importban van.

Kina augusztusban 15.65 millio tonna koolajat importalt, mig jan-augusztusban 119.98 millio tonnat. Olajtermek import: 3.34/28.5 millio tonna. Export aug/jan-aug. olaj: 0.4/2.22, olajtermek 1.4/10.9 millio tonna.

Salvor_ 2008.09.10. 20:31:36

"A tudományos viták néha elfajulnak, de az valószínűleg még az MTA majd 200 éves történetében is példátlan eset, hogy egy akadémikus büntetőbíróságon próbál elégtételt venni egy professzoron. Hornok László akadémikus, a Szent István Egyetem doktori tanácsának elnöke, a rektor tudományos helyettese, miután sikertelenül próbálta megfúrni Darvas Béla ökotoxikológus, címzetes egyetemi tanár tanszékvezetői kinevezését, rágalmazási pert indított kollégája ellen."

...

"Bodolai doktor ugyanis Darvas professzor képviseletében viszontváddal kívánt élni Hornok akadémikus ellen a SZIE szenátusi ülésén elhangzott valótlan tényállítások, becsületsértő és rágalmazó kijelentések miatt, és az ügyet tárgyaló bíróval összhangban felhívta a peres felek figyelmét, hogy az eljárás lefolytatásának eredménye könnyen az lehet, hogy mindkét tudós férfiú priusszal kerül ki a csatározásból.

Ezután villámgyors egyezség született az ekkor már kellően elbizonytalanodott peres felek között, melynek értelmében Hornok akadémikus nyilvánosan visszavonja SZIE szenátusi ülésén Darvas Bélára tett dehonesztáló kijelentéseit, Darvas professzor pedig nyilvánosan visszavonja az ezzel kapcsolatos tiltakozó kör-emailjét. A zugügyvéd [15] hathatós közreműködésének hála két vezető magyar tudós büntetlen előéletű marad. "

Erdemes vegigolvasni: index.hu/tudomany/darvas7921/

YP 2008.09.10. 20:33:39

Úgy látom, a jeles férfiak azzal foglalatoskodnak, ami a dolguk. :-)

YP 2008.09.10. 20:36:05

Ha Ike tényleg arra megy, amerre most kinéz, akkor az olaj ára még egy csomót eshet. Sokáig nem fognak működni azok a finomítók.

Az a vicces helyzet fog előállni, hogy az olaj ára esni fog, miközben üzemanyaghiány lesz.

YP 2008.09.10. 20:42:32

Megint nagyon sok hatás van egyszerre, mondok gyorsan tizet:

1) erősödő dollár (csökkenti)
2) visszajön Kína (növeli)
3) jön az USA elnökválasztása (csökkenti)
4) jön a tél (növeli)
5) Indiában dízelhiány van (növeli)
6) hurrikán (csökkenti)
7) OPEC exportot vág (növeli)
8) rossz helyzetben az OECD gazdasága (csökkenti)
9) orosz előretörés I. (növeli, az energiafolyosó miatt)
10) orosz előretörés II. (csökkenti, a dollár erősítése révén)


Remek alkalom, hogy mindenki megtalálja a neki tetsző indokokat arra, hogy miért fog az olaj x-be kerülni y-kor. :-)

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com 2008.09.10. 21:34:59

Mit szóltok az MDF-es Katona nyilatkozatához? Őszinte pánikot tükröz a hangja, ez nem a szokásos politikai húzás, hogy átbűvészkedjék magukat az 5%-os küszöbön. A fickó képbejött és beszart, mint annak a rendje.
Netán van köztetek, aki okosította?

Luigi Picco 2008.09.10. 21:49:01

Re:Arma Gedeon

Egyrészt Katona valóban félszemű a vakok között, ugyanakkor ez kevés.
Elvész a zajban. Olyannyira, hogy magamat sokat olvasóként definiálva ha itt nem látom a linket nem veszem észre.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com 2008.09.10. 22:05:16

Nem, ez egy tendencia. Előbb Gyurcsánynak nőtt ki a fél szeme, majd Orbánnak, most meg a kis MDF Katonájának. Terjed ez a ragály. Egy idő után nem tud majd elveszni a zajban, hacsak úgy, hogy "nem hallom, mert zörög a sárhányó". Szóval már az olajcsúcs zaja lesz az.

Salvor_ 2008.09.10. 22:13:58

Mit nyilatkozott Katona?

YP 2008.09.10. 22:16:37

Most jó lenni Katonának, mert Kossuthnak verbuválnak, pár esztendő nem a világ, stb.

YP 2008.09.10. 22:21:06

Na, a lottón is így legyen ötösöm.

Ike valóban északra fordult, ahogy nemrég mondtam. Most éppen Houston van a célkeresztben. Nos, az NAGYON csúnya lenne...

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com 2008.09.10. 22:21:39

Itt feljebb megtalálod. Hogy a kiliti duzzasztón áramot kéne termelni, mert világméretű energiaválság jön.

Anr 2008.09.10. 23:10:58

4-es hurrikankent fog kierni, jeolenleg ugy tunik
www.nhc.noaa.gov/refresh/graphics_at4+shtml/151325.shtml?table#contents
pentek este Mo ido szerint

Batka 2008.09.10. 23:29:43

Én is Ike-ot figyelgetem... :)

Itt:
www.stormpulse.com/hurricane-ike-2008
érdemes bejelölni a szélmérő gombját. Az előrejelzési modellekben is nagy hangsúlyt kap a szélirány és szélerősség mérés a hurrikán várható nyomvonalán (pontosabban a széladatok megadják a várható irányt).

Houstont sanszos, hogy beteríti.

Batkaa 2008.09.10. 23:34:50

(de lehet, hogy már északra fordulás után, akkor olyan 2-esnek prognosztizálják)

Batkaa 2008.09.10. 23:38:44

A dollár erősödéshez: az olajsejkek dollár vásárlásáról szóló megjegyzés is az elnökválasztással lehet kapcsolatban. Vannak olyan körök (például Bush papa), amelyek meg tudnak szervezni egy ilyen akciót, hogy az elnökválasztásra készülve megkérik szépen az arab barátaikat, vásárolnának ugyan egy kis dollárt...

hetero 2008.09.11. 00:07:34

Nem egészen értem, miért erőltetné az USA a dollár erősödését.

Az erősödés valószínű okai:

- összeomló árupiac -- > csökkenő külkerhiány
- EU recesszió is megkezdődött --> várható kamatcsökkentés --> gyengülő EUR
- zuhanó USD money supply

moonshadow · http://www.dolgaim.hu 2008.09.11. 01:00:08

index.hu/gazdasag/vilag/ualws080911/

"Új hírnek hittek egy hatéves cikket, ami arról szól, hogy a United Airlines csődvédelmet kért maga ellen. A hír hatására hétfőn negyedére esett vissza a United Airlines részvényeinek árfolyama. "

"a térségben tapasztalhat viharok miatt valószínűleg sokan kerestek rá a légitársaságra, hogy megtudják, lesznek-e járatkésések. Ez a néhány találat elegendő lehetett ahhoz, hogy egy régi cikket a népszerűbbek közé lendítsen. A Tribune szóvivője nem akarta elárulni, hány találat repítette a cikket a népszerűségi lista élére, csak annyit mondott, nincs szó csalásról. "

Anr 2008.09.11. 07:06:29

ugtyanaz, mint a katrina. oriasi mereture nott,es erosodik
IKE IS A LARGE TROPICAL CYCLONE. HURRICANE FORCE WINDS EXTEND
OUTWARD UP TO 115 MILES...185 KM...FROM THE CENTER...AND TROPICAL
STORM FORCE WINDS EXTEND OUTWARD UP TO 230 MILES...370 KM.

THE MINIMUM CENTRAL PRESSURE JUST REPORTED BY THE NOAA HURRICANE
HUNTER AIRCRAFT WAS 944 MB.
www.nhc.noaa.gov/text/refresh/MIATCPAT4+shtml/110246.shtml

Hannibal Barca 2008.09.11. 07:53:28

Orosz bombazok erkeztek Venezuelaba
english.aljazeera.net/news/americas/2008/09/2008910222322870587.html
Hamarosan kozos hadgyakorlat a Karib-tengeren

Ettol majdnem lekoptem teaval a kepernyot.
"They go around saying Chavez has brought the Cold War to Venezuela," he said.

"What's coming is a multipolar world in which Venezuela is a free country, that's what's coming," Chavez said in a televised speech.

Hannibal Barca 2008.09.11. 07:56:19

Szep madarak ezek a TU-160-asok.
www.suchoj.com/andere/Tu-160/images/Tu-160_57.jpg

Lehet, hogy a technikahoz nem ertenek az oroszok, de az aerodinamikahoz nagyon. Gondoljunk a Mig-29-re ami jobban manoverezheto mint az amerikai vadasszgepek. Es szebb is.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.11. 08:15:25

Venezuela helyzete a frappáns válasz azoknak, akik - többnyire fideszesként- olyanokat harsognak, hogy a Szabadság Mindig Nyugatról jött, meg hogy vannak az USÁ-nak hibái, de még mindig inkább választanák a legrosszabb USÁ-t, mint a legjobb Oroszországot, stb. Meg hogy "értékalapon" KELL választanunk köztük, "nyugati kereszténység", demokrácia, blablabla. Meg a csúnya KGB.

Ehhez képest Venezuela számára az újraerősödött oroszok szövetsége lehet a garancia, vagy legalább segítség ahhoz, hogy ne gyarmatosítsa őket a Nyugati Demokrácia Bajnoka. Egész hasonló helyzetben van pl. Irán és Szíria. Nem törődnek az oroszok belügyeivel, pragmatikusan választanak maguknak szövetségest, ellenséget nem, mert többnyire az választotta őket kizsákmányolási célpontul.
Ezt nekünk is így kéne csinálni. Nem szerelemesnek lenni egy nagyhatalomba se, nem összetörni magunkat valamelyik barátságáért, hideg fejjel mérlegelni, mikor mi a jó országunknak. Nem engedni kormányra ideológiai háborút hirdető karrieristákat, akiknek saját helytartói pozíciójukért semmi se drága, a nemzeti érdek aztán főleg.

Ursa Maior 2008.09.11. 08:26:43


"Új hírnek hittek egy hatéves cikket, ami arról szól, hogy a United Airlines csődvédelmet kért maga ellen. A hír hatására hétfőn negyedére esett vissza a United Airlines részvényeinek árfolyama. "

Komoly esélyt látok arra, hogy nem volt véletlen, és egy több szálon futó stratégia része. Kisebb esély arra hogy balfék volt egy szerkesztő.

Arma Gedeon
Elképzelhetőnek tartod, hogy van olyan Abszurdisztáni lakos akinek az oroszokról, nem a demokrácia bajnoka jut az eszébe, meg a multipolaritás, hanem a 7-77 éves nőket erőszakoló katonák, megszállás, diktatúra? Meg 1848 és 1956?

Nem mellesleg ebben az országban van még egy szervezet akit kiráz a hideg az oroszoktól és véletlenül az is demokraták szövetsége. ;)

Batkaa 2008.09.11. 08:38:47

AG,
ehhez MAGYAR kormányzat és nemzeti elit kellene... egyik sincs.
Nem ragaszkodom hozzá, hogy ezt itt vitassuk meg és egy újabb parttalan vitát nyissunk. Menjünk ezzel a blogodra!

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.11. 08:51:59

Ursa Maior, de neked talán nincs rossz véleményed totemedről? :-)
Hangsúlyoztam, hogy pragmatikusan kell külpolitikát csinálni. Biztos nem akadályozná meg, hogy szövetséget kössek a törökökkel, hogy volt Mohács meg 150 év megszállás. A diplomáciának megvannak a maga törvényszerűségei. Ha például úgy fordul a dolog, hogy szövetségre lépünk mondjuk a törökkel (mert pl. muzulmán támogatója egy déli Kisantant-ellenfelünk muzulmán ellenségeinek), olyankor kifényezzük a szigetvári Szulejmán-emlékművet. Ha netán - feltéve, de nem megengedve - törökellenes szövetségre lépnénk valakikkel (nem reális), akkor a mohácsi emlékművet aranyozzuk be.

Ha az oroszok rossz fiúk, akkor tudjuk, hogy mindenkit megerőszakoltak. Ha jók (értsd nekik van olajuk, gázuk, amit szeretnénk továbbra is megvenni), akkor eszünkbe jut, hogy több magyar Árpád-házi királynak volt orosz hercegnő a felesége, hogy Rákóczinak Nagya Péter volt a szövetségese, hogy a cárnők mennyi pénzt költöttek tokajira, ami jól jött, stb. stb. Ez egy szakma, kár, hogy nálunk nem művelik magas szinten.

Ami a konkrét megerőszakolást illeti, mutass hadsereget, ami ezt nem teszi. A magyarok a 2. vh-ban pár ukrán, orosz nőt szintén megerőszakoltak. Ráadásul mi üzentünk hadat, ok nélkül. (tudom, kényszerpálya, én is revizionista lettem volna akkor, de a tény tény)
Intelligens ember nem lovagol ezen, ráadásul az a pozitjv oldalon van, hogy az oroszok nem úgy mentek ki tőlünk, mint pl. a franciák Indokínából, Algériából, vagy a brit telepesek nemegy kelet-afrikai gyarmatról. Ezt is lehet emlegetni, a konzervatív John Lukacs megtette, szerinte az orosz nemzetkarakterben ott rejlő nagylelkűségnek is szerepe volt ebben.

De ez se döntő, lényeg, hogy érdekünk egy óvatos lavírozás, felszínen lagymatagon NATO-konformnak lennei, az EU-ban saját érdekért kaparni, fű alatt elég jóban lenni az oroszokkal, lopottvagyon-visszavételi kampányukat utánozni, amint lehet. És felfogni, hogy erős állam nem lehet erőszakszervezet nélkül. Vagy lehetünk helóták is.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.11. 08:56:09

index.hu/gazdasag/vilag/rosza080911/

Szentpéterváron épülnek az úszó atomerőművek

"A Roszatom további hat úszó erőmű építését tervezi, ebből ötöt a Gazprom rendelt meg a távol-keleti és északi part menti olaj- és gázmezők fejlesztéséhez. Az úszó erőművek egy részét külföldre adná el Oroszország, tizenöt évig működhetnének egyhuzamban a megrendelő államban, ezután vissza kell hajózniuk gyártási helyükre üzemanyag-utánpótlásra és szervizre. Eddig többek közt Kína, Indonézia és Malajzia jelezte érdeklődését."

Batkaa 2008.09.11. 09:17:49

AG,
"a cárnők mennyi pénzt költöttek tokajira"
ez egy cseppet OFF lesz itt:
tudsz valamit arról a több száz éves tokaji borgyűjteményről, amiről mostanában (egy éven belül) hallottam, hogy állítólag megtalálták Oroszországban?

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.11. 09:33:10

A Krím félszigeten, az egykori cári pincében helyezték el a második világháborús zabrálás után, ott találták meg nemrég az ukránok, ugyanis a SZU széthullása körüli nagy zűrzavarban ezt az oroszok ottfelejtették, tán volt nagyobb gondjuk is.
Most már értjük, miért akarják az oroszok a Krímet visszaszerezni... :-)

A gyűjtemény páratlan, az 1600-as évektől kezdve vannak benne tokaji bortételek, a varsói Fukier-család (a híres német Fuggerek varsói ága) fantasztikus gyűjteménye volt, amit a háborúban a németek vittek magukkal, az oroszok valahol útközben kapták el őket.
A legfelsőbb szovjet pártállami és katonai vezetés tagja kóstolgatták időnként, de nem vedelték ész nélkül, állítólag a java máig megvan. Egyszer egy nyugati borszakértőt is meghívtak egy ilyen kóstolóra, meseországban érezte magát.

Nem kell mondani, hogy Bordeaux-ból, Sauternes-ből semmi hasonló nem létezik...

Batkaa 2008.09.11. 09:40:01

Igen ez az!
Te is meseországban éreznéd magad, én azt hiszem! :)
Mi lesz a sorsa vajon? Visszakérik a lengyelek?

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.11. 09:54:28

Biztos visszakérik, a visszaadás esélyére nem kötnék fogadást...
Egyelőre ukrán kézben van.
Ha netán az oroszok tényleg visszafoglalnák (mellékesen az egész Krímet hadikikötőstől), nekem van egy javaslatom, mindjárt írok is a Tusknak!
Ha visszakapjuk a Fukier-tokajik gyűjteményét, elállunk a rakétapajzstól! Zseniális nem???

Azt tudni kell a lengyelek visszaszerzési esélyeit illetően bármilyen műkincs, stb esetén, hogy a háború végén német területen összeszedett zsákmányból az oroszok részt juttattak a lengyeleknek, hivatalosan a németek által elrabolt, elpusztított műkincsek pótlására. A jobb lengyel múzeumokban számos ilyen cucc van, a németek kérik is vissza, gesztusként pár darabot kaptak, mivel fizettek egy keveset pár elődeik által felrobbantott varsói palota rekkonstrukciójához, de a zöme marad. Tehát a lengyelek is tudják, nem is fognak sok mindent visszakapni, ők adják a precedenst a megtartásra.

Hogy ON legyen, lehet, hogy megint lesznek errefelé háborúk? Olyanok már nem, mint a két világháború, ahhoz volt jól működő ipari társadalom, szén, olaj, műbenzin. Nem mai minőségű emberanyag (az igaz, hogy kárba is veszett)

BlackVoid 2008.09.11. 10:20:32

"Hogy ON legyen, lehet, hogy megint lesznek errefelé háborúk?"

Barmi lehet. Abban igazad van, hogy nem olyan lesz mint regen.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.11. 10:25:03

Egyrészt primitívebb, másrészt "fejlettebb" eszközökkel lehetnek még háborúk.
Biológiai hadviselés nagyban még nem volt, komplett atomháború sem.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.11. 10:26:23

Utóbbihoz sem a hanyatló jövőben fognak semmit gyártani, de megvannak a hatalmas készletek a "jómód korából" Ott lóg az a fránya puska a falon...

BlackVoid 2008.09.11. 10:46:42

Kozben Ike igen jol szervezett 2-es szintu hurrikan. Sztem hamarosan 3-as. A viz melegebb mint a Katrina idejen, partot erni mar lehet hogy 4-es szinten fog. BRUTAL.
A partot eres helye bizonytalan, de nagy mazli kene hogy elkerulje a finomitokat es az olajlelohelyeket.

Batkaa 2008.09.11. 11:25:29

AG,
aligha kockáztatsz vele sokat, ha kijelented, hogy térségünkben a jövőben lesznek még háborúk... :)

A Kárpát-medencére szűkítve már érdemes mélyebben elemezgetni. Középtávon (ami nálam 5-15 év) számolni lehet a jelenlegi állami keretek fölbomlásával. Több forgatókönyv is elképzelhető és ebben különféle háborús konfliktusok is helyet kapnak. Számolok az EU lassú kimúlásával, ezzel párhuzamosan kiegyenlítő, a konfliktusokat -legalábbis a tagállamok tekintetében- háborús intenzitás alá szorító hatásával.

Ami biztosnak látszik, hogy a jövő közép-európai országok (régiók) közti háborúi legjobban a délszláv háború(k)ra fognak inkább hasonlítani.
Nem valószínű, hogy bármelyik félnek lennének majd erőforrásai komolyabb gépesített hadviselés folytatására. Eleinte a fontos fegyvernemek a gépkocsizó gyalogság és a gépvontatású tüzérség lesz. A páncélozott eszközök lassan kikopnak a fegyverzetből. Egy-két századnyi páncélozott harcjármű (20-30 db) olyan komoly erőt fog képviselni, amire vigyázni kell, csak hadműveleti jelentőségű célok érdekében szabad kockáztatni.
A légierő önálló fegyvernem szerepe megkérdőjeleződik, kizárólag felderítésre fog szolgálni.

Hosszabb távon újra megjelennek a lovak, öszvérek, mint a gyalogság nehézfegyvereinek szállítói nehéz (utaktól távoli) terepen. A lovasság újbóli megjelenését egyelőre hátráltatja a megfogyatkozott lóállomány. Legtovább a nagyobb kaliberű tüzérség marad gépesített.

Ilyen körülmények között az átlagosnál nagyobb tűzerő vagy jobban szervezett katonai alakulat hatalmas jelentőséggel fog bírni. Például egy működőképes repülőszázad, akár csak 4-5 csapásmérésre alkalmas repülőgéppel egész országok sorsát vagy vitatott területek hovatartozását döntheti el.
A jövő konfliktusait is a szemben álló erők társadalmi szervezettségi szintje már többnyire előre eldönti.

Hannibal Barca 2008.09.11. 11:42:18

"A lovasság újbóli megjelenését egyelőre hátráltatja a megfogyatkozott lóállomány."

A modern fegyverek miatt az eselytelen. Amig letezik mukodo gepfegyver nagyobb szamban, addig az teljes mertekben eselytelen. Mint felderito vagy futar fegyvernem lehet szerepe.

"Például egy működőképes repülőszázad, akár csak 4-5 csapásmérésre alkalmas repülőgéppel egész országok sorsát vagy vitatott területek hovatartozását döntheti el."

Csak addig amig van komplex infrastruktura. Es amig van, addig van a repiulok ellen valamifele vedelem is. Ugyanakkor a komplex infrastruktura ellen, vannak joval olcsobb modszerek.

Az ujfajta haborus hadviselesrol egesz cikksorozatunk indul - MEG MA.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.11. 11:44:50

Bele tudsz nézni még egyszer a kristálygömbbe? Veszítünk további területeket? Visszanyerünk valamit?

Lóügyben most készülnek Bábolnát felszámolni, valamint a lovasrendőrség asszem somogyi lótelepét.
Magyar milliomosok, alapjtsatok, vegyetek méntelepet!

moonshadow · http://www.dolgaim.hu 2008.09.11. 12:10:46

index.hu/gazdasag/vilag/bedol080911/
"Az amerikai ingatlanpiacnak két-három évre lesz szüksége a felépüléshez és akár 100-200 bank is összeomolhat a következő évben egy Nobel-díjas közgazdász szerint - írja a Reuters."

YP 2008.09.11. 12:48:55

Ezt az oldalt érdemes megnézni, hogy x erősségű szél y struktúrában milyen mérvű károkat okoz. A tetején van a skála, az alján pedig lehet kattintgatni a különböző dolgokra, hogy hogyan viselkednek a szélben.


www.spc.noaa.gov/faq/tornado/ef-scale.html

YP 2008.09.11. 12:58:37

Képek 5-ös tornádó pusztítsáról. Nem hurrikán, tornádó. Másik állat. Pici, agresszív.

www.ultimatechase.com/chase_accounts/Greensburg_Tornado_Damage_Survey.htm

Batkaa 2008.09.11. 13:25:59

HB,
a lovasság alkalmazása alatt nem a közép és kora-újkori értelemben vett lovasrohamokat értem. Modern körülmények között ténylegesen inkább lovasított gyalogságról van szó.
A lovasságnak még a II. világháborúban is volt némi létjogosultsága, ha a neki megfelelő körülmények között vetették be.

De például az első világháború idején még kiválóan lehetett alkalmazni lovas seregtesteket, csak a nyugati front állóháborúja miatt erre kevés figyelem esik.
Oroszországban és Galíciában 1914-ben, Romániában 1916-ban, Lengyelországban 1918-21-ben be is bizonyították. Vagy az orosz polgárháború vörös lovashadserege (lásd I. Babel).

Nem a gépfegyverek és gyorstüzelő ágyúk teszik idejét múlttá a lovasságot, hanem a gépjárművek és páncélozott járművek. A várhatóan kisebb létszámú hadseregek, fegyveres csoportok nem képesek összefüggő, mélységben erődített frontvonalakat sem képezni. Így mozgó hadviselés lehetséges.

A légierővel kapcsolatban természetesen igazad van. Kizárólag arra vonatkozik, amit írtam, hogy eleinte még lesz lehetőség egy ilyen kisebb erőt megtartani a páncélos és légi járművekből. Valamennyire is szervezett haderők összecsapásakor pedig igen komoly előnyt fog jelenteni, ha az egyik oldalon megvan, a másikon hiányzik ez a képesség.
Várom a cikkeket!

Batkaa 2008.09.11. 13:39:55

AG,
a területi kérdés elsősorban demográfiai, nem katonai kérdés.

Az állami keretek szétbomlásából kiindulva elképzelhető olyan (rövid) időszak, amikor magyar állam már nem lesz, de szlovák vagy szerb igen. Figyelembe véve a társadalmi feszültségek levezetésének rég bevált módját, elképzelhető, hogy ez további magyar területveszteséggel fog járni.
Reménykedjünk, hogy a magyar államcsőd az első lesz az EU-ban és így még az utolsókat rúgó EU (és NATO) vissza fogja tartani a többieket a fegyveres támadástól.
Mikorra ezek is megdőlnek, addigra egyrészt a többi "utódállam" is nagy bajban lesz, másrészt idehaza már a válság kihívásainak megfelelő új struktúra fejlődik ki, lépéselőnyre téve szert. (Forgatókönyv változat, amiben sok a "ha", értelemszerűen.)
Magyar területnyereségre 35-40 kemény év után látok lehetőséget, ehhez "csak" demográfiai trendfordulóra van szükség, ami egyrészt szükségszerű a megmaradáshoz, másrészt kutya kemény munkát követel mindenkitől. Szerinted?!

HB azt mondja lesz post, ahol kiélhetjük magunkat a témában, mert ez itt már megint OFF közeli...

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.11. 15:38:09

Jó, várjuk meg. Én "otthon" már írtam erről. A válság e téren kétarcú, az első pár rohama (többségi panelmenekültek áradata) eltörölheti, fellazíthatja a megmaradt határon túli etnikai tömböket, viszont később, aki marad, az akár tartósan is maradhat (falusi magyar szórványok imitt-amott), mert eltűnnek, visszaszorulnak az asszimiláció olvasztótégelyei, a nagyvárosok. Meg a TV.

moonshadow · http://www.dolgaim.hu 2008.09.11. 16:36:58

index.hu/gazdasag/vilag/hatal080911/

"Készülõben az energiapiaci szuperhatalom

Oroszország, a világ második legnagyobb kõolaj exportáló országa szorosabb együttmûködést kíván létesíteni a világ olajkitermelésének 40 százalékát adó OPEC-cel (a kõolajexportáló országok szervezetével) olyan kérdésekben mint az árfolyamok volatilitása, energetikai technológiák, valamint olaj és gáz projektek. Közben a Gazprom bejelentett egy nagyobb gázáremelést."

Kopi3.14 2008.09.11. 17:19:59

moondshadow, megeloztel.

Asszem kezdhetunk vastag ruhakat vasarolni, valamint gyertyakat venni. Ez lesz az idei karacsonyi vasarok slagertermeke?

Hannibal Barca 2008.09.11. 21:34:02

Ez lehet, hogy nagy lesz.
www.wunderground.com/blog/JeffMasters/show.html

Csak 2-es meretu, de oriasi, a megmozgatott vizmennyiseg 50%-kal nagyobb mint a Katrina eseteben. Arasztas lesz....

Hannibal Barca 2008.09.11. 21:36:44

Nemetorszagban mar futenek. Hetvegere is bekoszont a hideg.

Hannibal Barca 2008.09.11. 22:26:30

LIFE THREATENING INUNDATION LIKELY!

ALL NEIGHBORHOODS...AND POSSIBLY ENTIRE COASTAL COMMUNITIES...
WILL BE INUNDATED DURING HIGH TIDE. PERSONS NOT HEEDING
EVACUATION ORDERS IN SINGLE FAMILY ONE OR TWO STORY HOMES WILL
FACE CERTAIN DEATH. MANY RESIDENCES OF AVERAGE CONSTRUCTION
DIRECTLY ON THE COAST WILL BE DESTROYED. WIDESPREAD AND
DEVASTATING PERSONAL PROPERTY DAMAGE IS LIKELY ELSEWHERE. VEHICLES
LEFT BEHIND WILL LIKELY BE SWEPT AWAY. NUMEROUS ROADS WILL BE
SWAMPED...SOME MAY BE WASHED AWAY BY THE WATER. ENTIRE FLOOD PRONE
COASTAL COMMUNITIES WILL BE CUTOFF. WATER LEVELS MAY EXCEED 9 FEET
FOR MORE THAN A MILE INLAND. COASTAL RESIDENTS IN MULTI-STORY
FACILITIES RISK BEING CUTOFF. CONDITIONS WILL BE WORSENED BY
BATTERING WAVES. SUCH WAVES WILL EXACERBATE PROPERTY DAMAGE...WITH
MASSIVE DESTRUCTION OF HOMES...INCLUDING THOSE OF BLOCK
CONSTRUCTION. DAMAGE FROM BEACH EROSION COULD TAKE YEARS TO
REPAIR.

the_chantor 2008.09.12. 00:17:30

jó azért itt a kárpát medencében, ha nem is a legjobb, de jó.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.12. 08:21:02

A vihar, ami pár éve 50km hosszú és 3 km széles nyiladékot vágott a Magas-Tátra erdeibe, adott egy kis ízelítőt, milyen a dolog tenger nélkül.
Lengyelország tengertől távoli területein, kiemelten Częstochowa környékén az utóbbi években egyre gyakoribbak az olyan viharok, amik nem a rég ismert tetőletépésben, fakidöntésben nyilvánulnak meg, hanem lebontják a rendes téglaházak falait. Nem amerikai stílusú suburb-épületek OSB-lemezből.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.12. 09:42:19

www.atimes.com/atimes/Central_Asia/JI12Ag01.html

Russia and Turkey tango in the Black Sea
By M K Bhadrakumar

Nagyon figyelemreméltó fejlemények az oszlopos NATO-tag Törökörszágtól. Még egy jelzés hazai atlantistáinknak, hogy nem mindenki rohan feláldozni nemzeti érdekeit az amerikai kormány füttyszavára.

Külön kiemelném a jól kirajzolódó folyamatot, hogy az oroszok kezdik - bizonyos értelemben - betölteni a második világháború előestéjén a hitleri Németország által eljátszott szerepet, a civakodó kisnemzetek közötti nagyhatalmú igazságtevőét.
Dél-Oszétia és Abházia mellett látványos példa Hegyi Karabah. Az örmények hamarabb kapcsoltak és volt annyi eszük, hogy korai oroszbarát politikájukkal eddig megtarthatták a szakadár exklávét. Most az azerik vették a lapot és az USA-barát kaland után látványosan szintén az oroszok kegyeit keresik, hátha vissza tudnák szerezni az elvesztett területet. Adujuk olaj- és földgázkincsük.
Tehát az egyszer már látott modell mintájára perverz módon a helyi konfliktusok mindkét résztvevője a térségi döntő hatalom szövetségi táborába kényszerül, ellenkező esetben csak még többet veszíthet, lásd Grúzia. De korábban maguk a grúzok is eljátszották ezt a megtért tékozló fiút Sevardnadze alatt.

Ha szabad idézni egy méltatlanul kevésre értékelt megfigyelőtől:

olajcsucs.blogspot.com/2007_01_01_archive.html

"Ha az oroszok energiakészletei kitartanak egy-két évtizedig, akkor ebben az időszakban ők fogják a civakodó kisállamokkal szabdalt Közép- és Kelet-Európa térségében eljátszani azt a döntőbíró szerepet, amit Hitler Németországa játszott a 30-as években. Az etnikai konfliktusok abszolút gyúanyagot jelentenek majd az Olajcsúcs utáni globális válság, elnyomorodás közepette, amikor a kormányok számára kézenfekvő lehet a dühös földönfutók tömegeinek haragját a szomszédok és a kisebbségek ellen irányítani. Ráadásul szomszédaink felpumpált nagyvárosaiból a panelprolik kényszerű vidékretelepülési hullámai logikusan vehetnek irányt a magyarlakta tömbök termékeny földjei felé, ami háborúkat jósol nekünk. (pl. Pozsony- Csallóköz, Kassa - Felső-Bodrogköz). Nem lenne jobb ilyen helyzetben baráti viszonyt ápolni a térség domináns hatalmával?" (január 03, 2007)

továbbá:

olajcsucs.blogspot.com/2007_03_01_archive.html

"Röviden: a Nabuccó, pontosabban "az oroszok kikerülése", tőlük független alternatív olaj- és gázforrások biztosítása Európa számára abszolút illúzió és képtelenség. A Nabucco által megcélzott Kaszpi-térség, de ugyanígy Kazahsztán és Türkmenisztán mind orosz érdekszféra, nemrég még a SZU integráns része, amely birodalmi peremvidékeket az USA az utóbbi 15 évben megpróbált a saját vazallusi körébe vonni a szines forradalmak gerjesztésével és támaszpontok létrehozásával. Ez két okból lesz kérészéletű, hamvábaholt kísérlet: egyrészt az USA nem kis részben az olajcsúcs miatt gazdaságilag annyira megnyengül nemsokára, hogy nem lesz képes ilyen távoli támaszpontokat fenntartani. (az ingatlanbuborék kipukkanása a végső hanyatlás első jele). Másrészt az oroszok nagyhatalmi státuszát ugyanez a probléma, az olajszűke éppen hogy helyreállította, a bőségesen ömlő energiabevételek révén. Szerintem rövid időn belül visszanyerik az ellenőrzést egykori vazallusaik felett, az USA pedig kiszorul a térségből. (a grúzok máris megrendelhetik a Putyin szobrokat városaik főterére, meg a koporsót nagyeszű mai vezetőiknek).

Ha meg is épülne a Nabucco, az nem alternatívája az orosz energiának!

Irán se jön szóba, az USA-val csak azért dacolhat, mert az oroszok támogatják (meg Kína), ennek fejében nyilván belemegy az oroszok által javasolt gázkartellbe. Ha úgyse menekülünk az orosz energiától (ráadásul nem ők kényszerítik ránk, mi tettük ilyen importenergiafüggővé gazdaságainkat!) akkor jobb önként és dalolva helyből az orosz javaslatot támogatni!" (március 19, 2007)

és végül:

olajcsucs.blogspot.com/2007_08_01_archive.html

"Az idei volt az utolsó békeév?" (augusztus 23, 2007)

YP 2008.09.12. 10:27:33

No. Mindjárt intézkedem, hogy legyen egy Ike különszám. (A mi kis Ike-unk nagyon jól van, sokat zabál.)

Addig is:

"Within the current NHC storm path lies about 5-6 million bpd of US petroleum refining capacity. (Perspective: 5 MMBBL is about 30% of US capacity (about 15 MMBBL), and a bit less than 6% of global capacity (~85 MMBBL). Also, the MMS reported Wednesday that staff has been evacuated from 452 production platforms (63.0%) and 81 rigs (66.9%) – (95.9% of the oil production and 73.1% of the natural gas production has been shut-in as a precautionary measure for Hurricane Ike.)"


---------------------

5 mbpd finomítói kapacitás az már nem kevés. Ha az 10 napra kiesik... watch out!

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.12. 10:37:48

fidesz.hu/index.php?Cikk=119903

Drámai gázáremelés a Gazpromnál

"Nagymértékben drágul az Európába szállított orosz földgáz. A jövő hónaptól ezer köbméter földgázért ötszáz dollárt kell fizetni. Hazánkat érzékenyen érinti az áremelkedés, mert a háztartások döntő része gázzal fűt."

Pechünkre pont a fűtési szezonra esik a magas olajár többhónapos követése a gázárban. Tavasztól majd csökkeni fog...
(fog?)

Kopi3.14 2008.09.12. 10:39:10

Hannibal Barca 2008.09.11. 21:36:44

Ez nem meglepo, ha kell, akkor reggel, este van futes. De ejjelre legalabbis ahol lakom nincs, akolni kollegaknal asszem van olyankor is. Szoval a komforterzet es a takarekossag altalaban mukodni szokott itt is. Es sok esetben elkel a futes reggel, este is neha mar augusztusban is. Sokkal hidegebb volt a nyar is, mint odahaza. De a tel meg enyhebb.

Kopi3.14 2008.09.12. 10:45:07

Arma Gedeon · olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.12. 10:37:48

Nem baj, majd kovetelunk magasabb gazartamogatast. Mikozben a panelban kotelezoen tavfutesen sinylodoknek meg semmit nem kovetelunk, nem erdekel minket, hogy lassan mindenuket tavfutesre koltik, es meg a hazak hoszigeteleset sem tamogatjuk. De gazartamogatas az kell...

Bocs, tul demagog lettem. :(

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.12. 10:45:09

www.nol.hu/cikk/506717/

"Felfüggeszthetnék a Déli áramlat projektet
David A. Merkel lapunknak nyilatkozik
Népszabadság • Dunai Péter • 2008. szeptember 12. "

"A konfliktus. Az oroszok nagyobb katonai erővel ellentámadtak, mint annak idején Afganisztánban. A konfliktus előtt az Egyesült Államok figyelmeztette a grúzokat, oroszokat egyaránt, ne fokozzák a feszültséget, üljenek le tárgyalni. Hogy mire számítottak a grúzok, amikor augusztus 7-én támadást indítottak (ahogy a védelmi miniszterük fogalmazott, "az alkotmányos rend helyreállítására")? Az államtitkár-helyettes szerint a folyamatos nyomás Moszkva részéről késztethette őket, hogy belesétáljanak a csapdába."
--------------------------------------------------------------------
Egyrészt a fickó szerint a konfliktus azzal kezdődött, hogy a ruszki visszaütött, mint a szállóigében, abszurdisztán.
Másrészt a grúzok verhetik a fejüket a falba, hogy ezektől hagyták magukat beugrasztani, akik most így mossák kezeiket: Mi előre szóltunk mindkét félnek, hogy jobb a béke!
Ez hiányzik annyira Orbánnak, Némethnek? Vonzó a grúzok melletti kiállás nagy szövetségesük részéről?
--------------------------------------------

"Azerbajdzsán, Kazahsztán, a fontos olaj-gázszállítók. Azerbajdzsánnal az USA kapcsolatai kitűnőek, éppúgy, mint Ilham Aliyev elnökkel. Az ország a békepartnerség (PfP) program, békefenntartó miszsziók aktív részvevője. Ugyanígy jellemezhető az USA és a kulcsfontosságú Kazahsztán viszonya is, közös érdekek fűzik össze őket az energiapolitikai kérdésekben, a terrorizmus elleni harcban, a régió demokratikus fejlődése előmozdításában. David Merkel "vágyakozáson alapuló kitalációnak" minősítette az orosz Komerszant lap információját, amely szerint Cheney alelnök bakui látogatásakor éles véleménykülönbségek, feszült légkör alakult ki közte és vendéglátója, Aliyev elnök között."
---------------------------------------------

Persze, Cheney csak múló rosszulléte miatt nem tudott résztvenni a tiszteletére adott fogadáson, ahogy az azeri elnök és kormányfő is csak a fontos meccsközvetítés miatt nem tudták őt a reptéren fogadni, és különben is, az USA alelnökének alig egy napot kellett várakoznia, hogy Alijev fogadja. A tárgyaláson is alig habzott Cheney szája...

Ezekhez kötnék hazánk sorsát atlantistáink?

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.12. 10:48:52

A Déli Áramlatból kiszállásról lásd még ezt:

www.nol.hu/cikk/506735/

Aczél elvtárssal ritkán értek egyet, de most igen. Velünk próbálkoznak az ami diplomaták, mert belőlünk kinézik az öngyilkos hajlamot. Van, aki adta jelét...

Salvor 2008.09.12. 12:38:27

Tegnap a hirtv-ben azt mondtak, hogy mi jelenleg 480 dollarert vesszuk a gazt az oroszoktol, tehat nekunk nem lesz olyan dramai az az 500 dollar. Az Europai atlagat 410 dollar, de ebben gondolom van nehany olyan orszag is, ahol 1-200 dollar (hogy a balti orszagoknak miert adjak olcson, azt pl. sose ertettem).

U.K. winter gas prices rose today. Gas to be delivered in the six months through March 2009 climbed 1.2 percent to 100.75 pence a therm, according to Spectron Group Ltd. That's equal to $17.84 a million British thermal units. A therm is 100,000 Btus.

Angliaban a lakossagi gazar ezek szerint 650 dollar/1000 kobmeter. Nalunk most 770 (131 forint/kobmeter).

Balaint 2008.09.12. 12:38:54

AG
Annak idején nekünk azért nem sikerült a kiugrás mert
1. a németek már készültek rá (lévén kétszer pofára estek ld. Olaszorsz és Románia)
2. a magyaroknak voltak tapasztalataik a vörös uralomról (Tanácsköztársaság ugye) ergo a katona tisztek nem lelkesedtek az ötletért
3. Horthy dillettáns módon szervezte meg

Ebben a fontossági sorrendben. Tehát igenis számít ki mit és hogyan értékel a történelemből. Engem mint egy kis állam állampolgárát kiráz a hideg a birodalmi gondolkodástól, legyen az bármelyik országé is. Amíg az USA visszavett belőle, addig az oroszok most vannak feljövőben (lásd az orosz nagykövet szavai).

Az új típusú háborúról írt cikkem már fent van érdemes megnézni. Én személy szerint nem hiszek az apokalipszis forgatókönyvben (perzse egy mega vulkánkitörés (Szantorini Théra vagy Krakatau jellegű) illetve egy üstökös komolyan átrendezheti a képet. Ha nincs jelentős változás környezeti, akkor komplex gazdasági, média és csak harmadsorban katonai jellegű konfliktusok sorát fogjuk hozni a jövő.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.12. 12:50:09

Kedves Bálint, gratula a cikkhez, de hogy érted, hogy "az USA visszavett belőle", mármint a birodalmi gondolkodásból? lásd az amerikai nagykövet szavait, aki úgy buzdít a Kék Áramlat tárgyalásainak felfüggesztésére, hogy országa nem érintett az ügyben? HA nem folytat birodalmi politikát egy, az övétől távoli földrészen, akkor mi köze hozzá?

Miért ráz ki a hideg a birodalmi gondolkodástól? Ugyanúgy hideg fejjel elemezhető jelenség, mint mondjuk a 4. generációs hadviselés. Ha valaki egy birodalomba születik és mondjuk az elitbe jut pályája során, egyszerűen kénytelen birodalmi logikával gondolkozni, a másik lehetősége, hogy elpusztítja a többi, vagy a másik birodalom.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.12. 12:53:03

Egyébként, mint tudjuk, a háború a gazdaság folytatása más eszközökkel... :-)
Mi lesz az atom-, és főleg biológiai fegyverkészlet sorsa egy civilizációs meltdown közepette?

Balaint 2008.09.12. 13:18:02

AG
Lehet hogy neki természetes, de nekem természetesen ezt nem kell elfogadnom ;). Én olyan reál(kül)politikában hiszek, mely igyekszik minden érintett fél igényeit maximálisan teljesíteni. Csak ez lehet hosszú távon sikeres.
Az USA az iraki és afganisztáni lekötöttsége miatt kénytelen enyhébb húrokat pengetni. Az oroszok meg mennek vissza a levesbe, ha az energia ára lejjebb megy, márpedig lejjeb fog menni mert ilyen árak mellett se globalizáció, se boldog amcsi szavazók, se NATO, se boldog Kína stb.

Sztem a WMD (weapons of mass destruction) egy posztapokaliptikus világban (nem egyenlő egy átrendeződő, de alapjában véve változatlan világgal) maradnak ahol vannak, nagy népsűrűségű célpont hiányában. Lehet hogy egy párat bevetnek, már ha lesz III. vh,, de utazás híján nem terejednek a bacilsuok, vírusok, a vegyi fegvyerek viszonylag hamar lebomlanak, sztem a környezet szennyezés több kárt fog okozni, mint az ipari kor (tank, tüzérség, WMD stb.) fegyverei.
A kézifegyver az más kérdés. Én is űzöm az idióta Népszavában "náci kiképzésnek" nevezett airsoftot (BDU amerikai terepszínű ruhában). Gyakorlatilag szituációs lövészet. Egymásra. Nos az ott elsajítítható a képességekre 10-15 éven belül minden felnőtt férfinak szüksége lesz.

Balaint 2008.09.12. 13:19:28

Utólag is köszönöm a gratulációt.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.12. 13:36:16

Bocs, de zavarba hozol ezzel:
"Az oroszok meg mennek vissza a levesbe, ha az energia ára lejjebb megy, márpedig lejjeb fog menni mert ilyen árak mellett se globalizáció, se boldog amcsi szavazók, se NATO, se boldog Kína stb."

Meg kell kérdeznem, új szerző létedre mennyire ismered ezt a blogot (a korábban sajnálatosan törölt bejegyzéseket is), meg a létrehozók álláspontját? Ugyanis e körben nem igazán vitatjuk, hogy nem a hegy megy Mohamedhez, tehát igazad van, hogy olcsó energia nélkül se globalizáció se semmi, de mivel az olaj, gáz nem megújuló és az olajkitermelés elérte a csúcsát, a következmény, hogy az energiaár nem fog lemenni és a globalizáció biztosan megszűnik, illetve már rövid távon is visszaszorul.

Nem osztja az itteni törzsgárda azt a közgazdász logikát, hogy "nem maradhat az olajár ilyen magas, mert az nem teszi lehetővé a NÖVEKEDÉST, márpedig az nekünk nélkülözhetetlen."

Vagy félreértettelek?

Hannibal Barca 2008.09.12. 14:38:45

"márpedig lejjeb fog menni mert ilyen árak mellett se globalizáció, se boldog amcsi szavazók, se NATO, se boldog Kína "

Khmmm.

Pont errol szol a blog. Hogy nem fog lejjebb menni. Nem lesz se globalizacio, se boldog amcsi szavazo, se boldog Kina.

Batkaa 2008.09.12. 14:38:48

Mégse lesz Ike különszám?!
:((

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.12. 14:41:38

Nem lesz se globalizacio, se boldog amcsi szavazo, se boldog Kina, se Ike különszám!

Kopi3.14 2008.09.12. 14:51:20

AG: az oroszok nem visszautottek, hanem kiprovokaltak az utest. Mas kwerdes, hogy kibicnek semmi sem draga, USa meg mindig is szeretett kibickedni. De ha szu tamogatja a midnenfele szakadarokat, hogy azok fegyveres eszkozokkel probaljak elerni a celjaikat egy szuveren allamban, akkor ot minimum aggresszorkent kell kezelni, hisz szandekosan szitja a feszultseges, teremti meg a haborus hangulatot, katonai beavatkozas igenyet. Amikor Gruzia megprobalta a fegyvereseket lecsititani, akkor jottek oroszek. A Gruzok hulyek voltak, de oket nem lehet ezert a helyzetert hibaztatni.nem volt mas lehetoseguk. izraelnek sincs, amikor raketakkal tamadjak Libanonbol midnenfele "szent" muzulman harcosok, mint hogy visszalo, ileltve megprobal megelozni.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.12. 15:05:59

Amióta Szakasvilit ledobta az USA ejtőernyővel Grúziába (ahogy egykor a németek a bolsevikokat, Lenint lezárt vagonban küldték Oroszországba, mint biológiai fegyvert), azóta az USA és Izrael fegyverezte fel a grúz sereget, képezte saját kiképzőivel, látszott kezdettől, hogy valami fontos harci feladatot szánnak nekik és tán nem a törökök, vagy az örmények ellen. Ezt nevezed orosz provokációnak?
Miért ne lett volna a grúzoknak más lehetősége? Hallottál róla, hogy Szakasvili ellenzéki tüntetéseket veretett szét karhatalommal? Nem valami más lehetőség álláspontját képviselőket oszlatott fel minden rendelkezésreálló eszközzel? Egész mellékesen Németh Zsolt pártja itthon nem díjazza a nép elleni rendőrattakot, Szakasvilinél meg igen...

Izrael államnak végig kell menni a keletkezése történetén, hogy állást foglalhassunk, ki az, aki visszaüt. Nem találunk még egy hasonló esetet a történelemben. Ez az egy se kellett volna feltétlenül...

Batkaa 2008.09.12. 15:11:39

Kopi3.14 2008.09.12. 14:51:20
Grúzia nyomorult balek a történetben, ez kétségtelen. Van viszont két kérdés, ami fönti soraid után válaszra vár:
- Koszovó és Irak esetében mi a helyzet?
- Izrael nem foglalt el, tart megszállva idegen területeket? Üldözött el polgári lakosságot, tart fönn apartheid rendszert?

Batkaa 2008.09.12. 15:24:14

Balaint 2008.09.12. 13:18:02
"Az USA az iraki és afganisztáni lekötöttsége miatt kénytelen enyhébb húrokat pengetni."

Ez a magyar mozgástér szempontjából fordítottan is lehet értelmezni: az atlanti központú hatalom meglévő és potenciális lekötöttségei miatt még inkább kénytelen támaszkodni meglévő, biztos bázisára. Szó sem lehet ilyen körülmények között a "jövedelemszivattyú" fordulatszámának -akár csak átmeneti- csökkentéséről.
Lefordítva: tartok tőle a hétköznapi életben ez újabb "reformcsomagokat" jelent. (Lásd szakértői kormány és Simor vagy Bokros, mint esélyes miniszterelnök-jelölt.)

Ilyen körülmények között pedig önálló külpolitika sem képzelhető el.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.12. 15:30:29

Batka, ne mondd, hogy hiszel az ilyen szintű összeesküvéselméleteben, ahol Gyurcsány (vagy Orbán, attól függően, melyik iker veszi fel a miniszterelnöki jelmezt) naponta kap egy telegramot Washingtonból /Moszkvából (ki-ki pártállása szerint válassza ki, szerinte honnan), hogy aznap mi a teendő.
Olvastad, mit "javasolt" az amcsi nagykövetné, lépjünk ki a déli áramlatból. Mit mondott erre Garamvölgyi a kormány nevében? Eszünk ágában sincs. Nem olyan közvetlen az a drót, ettől még reformcsomag lesz. Ha te leszel a miniszterelnök, akkor is lenne.

Batkaa 2008.09.12. 16:17:22

AG,
nyilván nem (így)! Ezek a dolgok többszörös áttéteken keresztül működnek.
A személyi összefüggések a dolgok természeténél fogva rejtettek, de valamilyen úton-módon mégiscsak megjelennek a megfelelő érdekek a hazai gazdaságpolitikában. Például Fekete János (ritka kivétel a névtelenség alól) fél évszázados működését, meghatározó szerepét lehetetlen a szokásos mainstream érvekkel megmagyarázni. (Tudom... a kiválóság, persze!)
Oktatási intézmények, nemzetközi pénzügyi szervezetek és auditorok.
Tanácsokat adnak...

Egy ilyen direkt ukázról inkább valami egyéb hátsó szándékot kell feltételezni. Egy formálisan független ország aligha ismerheti be ilyen látványosan függő helyzetét.

Kopi3.14 2008.09.12. 17:26:24

Batkaa, AG: Izrael. a Letrejotte egy kulon tortenet, de elotte sem volt ott semmilyen mas rendszer. Es ha jol emlekszem Izrael allam a kezdetek ota levo teruleten belul van, nem kivul. Inkabb feladott terulett, mint foglalt osszessegeben. Es msot is probalna, probalt volna kompromisszumos lenni, csak a masik odlalon valakiknek ugyanugy erdeke folyamatosan fenntartani a jelenlegi helyzetet. Az, hogy egyetertek vele, vagy sme, mar mas kerdes.

Gruziaval kapcsolatosan: vegulis valakik csak szitottak a feszultseget. De megkerdeznem szovjetuniokekat, ,hogy ha abbhaziat es Del-Oszetiat hajlandoak elismerni, akkor miert nem hajlandoak elismerni, illetve voltak hajlandoak a babkormany letrejotteig Csecsenfoldet?
Koszovo kerdese: tema ugyanaz, ha egyet elismert a nemzetkozi kozosseg, akkor a tobbit is folytatni kene.

Egyekbent az a lepes, hogy midnen Del-Oszetia teruleten lakonak automatikusan megadtak az orosz allampolgarsagot, es ezaltal generaltak oda egy "megvedendo kulfoldon elo sajat csoportot" azzal nem provokaltak? Nem provokaltak kicsit masfele is, dioxinmergezes, egyeb hatasok alatt? A Letteket(?) nem benitottak meg internetes hadviselessel?- Meg ha nem is a kormany allt mogotte direktbe, de valakinek akkor is koordinalni kellett.

Bar a medvetol felni kell, es fogunk is szenedni meg tole, de azert nem kene beallitani ugy, hogy josagos, mert mashova teleportalja magat, es raeroszakolja magat a korabban ott szitott feszultsegekben egymassal acsarkodokra, mint beketeremto.

Batkaa 2008.09.12. 17:40:55

Észtország volt.
index.hu/tech/net/eszt290507/

Szovjetunió nem létezik és kár keverni Oroszországgal.

"josagos, mert mashova teleportalja magat, es raeroszakolja magat a korabban ott szitott feszultsegekben egymassal acsarkodokra, mint beketeremto."

Ag, korábbi kommentjeiben ezt már érintette és máshova tette a hangsúlyt.
Sok minden meg fog mutatkozni a jövőre vonatkozóan, hogyan "döntőbíráskodnak" Örményország és Azerbajdzsán ügyében.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com 2008.09.12. 19:41:05

Az egy fogas kérdés. Egyrészt az örmények elsőként választották az ő szövetségüket (védernyőjüket) a térségben, ezt nem lehet azzal honorálni, hogy végül elveszik tőlük Karabahot, az nagyon demoralizálna más "szövetségeseket" is. Viszont Azerbajdzsánt meg illene jutalmazni, ha megjön az esze és "hazatér", és persze fontos az olaja-gáza is.
Vitatott területek dolgában valódi "igazságot" nem lehet tenni, emlékszünk Erdély kettéosztására, a két acsarkodó fél egyaránt a nagy igazságtevő vazallusaként ment az orosz frontra és (főleg a románok) kivárásra rendezkedtek be, várva a kedvező alkalmat a jobb megoldásra. Amint a döntőbíró befolyása meggyengül, kezdődik elölről, hacsak addig nem teremtenek kész helyzetet népirtással, elüldözéssel. Ez most nem merül fel, az oroszok nem hagyhatnák, ha egyszer ők ott a "rendfenntartók".
Én azon aggódok, mikor kerül át a dolog aktuálisan hozzánk. El bírom képzelni, hogy nemsokára.
süti beállítások módosítása