Gyere vissza később, most kezdtem olvasgatni...
Gazdaság
Félig gondolt gondolat, avagy a globalizáció útja napjainkban – optimista olvasat.
Globális galamb
Ha drágul a szállítás, akkor a multinacionális cégeknek érdekük újra közelebb vinni a termelést a fogyasztókhoz. Mi, bár ezt nem mindenki érzékeli, a világ jobb módú részéhez, a sokat fogyasztókhoz tartozunk, földrajzilag is közel az egyik leggazdagabb régióhoz. Ha az olaj elég ideig marad drága, visszajöhet egy-két olyan ágazat, amely az elmúlt évtizedekben rövid közép-európai megálló után Ázsiába vándorolt: a bútor- és ruhaipar, a gépgyártás egy része. (A kohászat aligha, mert ahhoz érckészletek is kellenének.)
A globalizáció kora nem múlik el, de új, a szállítási költségek újabb csökkenéséig tartó szakasz kezdődik. A világgazdaságnak most kis időre van szüksége, hogy alkalmazkodjon a megváltozott helyzethez.
A szerkesztők szerint ennyire nem egyszerű a helyzet, mert a „gazdagság” csökkenésével a fizetőképes kereslet is mérséklődik, valamint a dráguló üzem- és nyarsanyagárak miatt a helybeni előállítási árak is növekszenek, de a cikk jól mutatja, hogy a globalizáció eddigi iránya valóban megfordulni látszik – a közbeszédben is.
Aminek egy évvel ezelőtt még jeleit sem lehetett látni a felszínen.
Igaz, továbbra is egyhangúan a rövid távon jelentkező pozitívumokról beszélünk, de legalább tény, az is van benne.
Kapcsolódó hírek:
Ugyanott a hazai mezőgazdaság felértékelődéséről:
Borúsabb hangvételű cikk arról, hogy válság azért nincsen, csak nem elég versenyképes az EU:
Hazánkban a munkabérek jelentősen magasabbak, mint amennyivel közelebb vagyunk a felvevőpiacokhoz, tehát hosszútávon nem biztos, hogy előnyös éppen hozzánk visszatelepíteni a termelést.
Az egyik lehetséges irány a teljes lokalizáció, a másik pedig további, még olcsóbb munkaerőt rendelkezésre bocsátó távolkeleti országok bevonása a termelésbe – ameddig ott is emelkedni nem kezd az életszínvonal.
A változó trendekről kicsit gyakorlatiasabban:
Átrendeződés előtt a világgazdaság
Amit az Egyesült Államokban tíz éve lebontottak, hogy Kínában építsék fel, azt nem lehet rövid idő alatt újra bezárni és újranyitni. A textil- és játékipar bizonyára örökre elveszett az Egyesült Államok számára, de az amerikai öntödék ma már versenyképesek a kínai árakkal, csak nincs belőlük elég. A kapacitások Kínában jöttek létre. Hasonló a helyzet az elektronikában, a háztartásigép-gyártásban, a bútoriparban. A gyárakkal nemcsak a feldolgozóipar jó része távozott az USA-ból, hanem a kutatás-fejlesztés is.
A fentiek szellemében jól látható, hogy térségünkben egyelőre az azonnali profitmaximalizálás sok esetben éppen az eddigi trendek minél erőszakosabb folytatását jelenti:
A hiperek leverik a szupereket
Az erősödő verseny vesztesei a kisebb élelmiszerboltok és közepes méretű szupermarket láncok lesznek, amelyek hiába erősítik költségvezetési stratégiájukat (melynek fókuszában a nagy mennyiség és alacsony költségek állnak), mégsem képesek lépést tartani a versenytársakkal. Ennek következtében a leggyengébb vállalatok felvásárlás vagy felszámolás révén el is tűnhetnek a piacról.
Gazdaság
Ez nem hír, de ha valakit érdekel a hazai infláció számításánál használatos fogyasztói kosár összeállítása, akkor a következő cikkben érdekes szempontokkal és az idei változásokkal ismerkedhet meg:
Az LCD-tévé ára számít, a heroiné nem
Gazdaság
Lemondott a Molról az OMV!
Az OMV visszavonja a 2007. szeptember 25-én közzétett szándéknyilatkozatát, amely szerint szándékában állt 32 ezer forint részvényenkénti áron vételi ajánlatot tenni a Mol részvényeseinek - közölte az osztrák társaság.Minderre azt követően került sor, hogy az Európai Bizottság 2008. június 16-án kifogási nyilatkozatot bocsátott ki, amelyben ismertette az OMV és a Mol működésének tervezett egyesítésével kapcsolatos aggályait, amelyekkel az osztrák cég nem ért egyet. Az Európai Bizottság jelezte, nem fogadja el az OMV által felajánlott kötelezettségvállalásokat. Tekintettel arra, hogy más kötelezettségvállalások az OMV számára nem elfogadhatóak, mivel azok már veszélyeztetnék a tervezett ügylet gazdasági és stratégiai indokait, az osztrák cég úgy döntött, hogy visszavonja az Európai Bizottsághoz 2008. január 31-én benyújtott, vállalkozások összefonódásával kapcsolatos bejelentését
Kapcsolódó hírek:
Furcsa ez a Mol-zuhanás – avagy a MOL akár vissza is veheti az OMV pakettjét
Az OMV megtartja Mol-pakettjét – vagy mégse
Visszavonult az OMV - Nol.hu
Gazdaság
Hazai adatok a második negyedéről:
Már az ipar is zuhan - hogy lesz ebből növekedés?
Előzetes adatok alapján júniusban az ipari termelés 1.6 százalékkal csökkent az előző hónaphoz képest. Az előző év azonos időszakához viszonyítva 0.3%-os a csökkenés - jelentette a Központi Statisztikai Hivatal. Éves alapon mért visszaesésre 2004 óta nem volt példa.Az adatok kiábrándítóak, és egyértelműen jelzik: az alapvetően a külső kereslet által vezérelt szektorunk az európai konjunktúra lanyhulásával látványos lassulásnak indult. Bár elvben az erősödő forint is szerepet játszhatott a gyenge eredményben, ám vélhetően ennek hosszabb távon lehetnek jelentősebb hatásai: a rendelési adatok már hónapok óta gyengék voltak.
Közlekedés
Környezetkímélő és üzemanyagtakarékos megoldások az átalakuló haszongépjármű piacon:
Start-stop kapcsoló és bioüzem
A járműipar évente 75 millió új autóval gyarapítja a jelenlegi, közel milliárdosra becsült állományt. Amíg az Egyesült Államokban vagy Japánban ezer lakosra 450 autó jut, a gyors motorizáció útjára lépett (egy milliárd lakosú) Indiában jelenleg még csak 8, s az 1,3 milliárd lakosú Kínában pedig alig 20 a hasonló adat. Az alternatív megoldások értelemszerűen nem csak a személyautó-gyártókat, hanem a teherfuvarozásban részt vevőket is foglalkoztatják. Az előrejelzések szerint a világban az évi 10 millió helyett 2017-ben 13 millió új haszonjárműre lesz igény.
Közlekedés
És ilyen az, amikor nem önszántunkból csökkentjük a fogyasztást:
Csak a teherforgalom nő a hazai autópiacon
Júliusban is estek a személyautó-eladások a magyar piacon: a hónap mérlege tízszázalékos és 1525 darabos mínuszt mutat, a teljes harmadik negyedévben is hasonló visszaeséssel számolnak az autókereskedők.A piacelemzéssel foglalkozó Datahouse összeállítása szerint az első hét hónapban Magyarországon 96,5 ezer új személykocsit helyeztek forgalomba, ami 4,1 százalékkal és 4132 darabbal kevesebb, mint a tavalyi év azonos időszakában. Az idei leggyengébb hónap a darabszámok tekintetében a 12,5 ezres január volt, visszaesés mértékében pedig a 11,1 százalékos március.
Ünneprontó számok
Az autópiacot az egyre kevésbé hitelképes vevők mellett az immár négy dollárnál drágább gallononkénti benzinár is fékezi. Nem véletlenül tartja a Hummer az idei negatív rekordot: az első hét hónapban 40 százalékkal kevesebb kelt el a General Motorshoz tartozó márka modelljéből.
Utolsó kommentek