HTML

Utolsó kommentek

2008.10.02. 15:13 Hannibal Barca

Peak Oil – Áttekintés

Evvel a  cikkel indul cikksorozat a Terminuson a Peak Oil-ról, azaz az olaj-kitermelési csúcsról. Ez a cikk egy rövid (hiánypótló) összefoglaló, az itt leírtak a sorozatban később részletes kifejtésre kerülnek.

 

Mi az hogy Peak Oil?

 

A Peak Oil vagy Olaj-csúcs, az az időpillanat amikor az olajkitermelés eléri globális maximumát. A csúcs után az évente kitermelt olaj mennyisége elkezd csökkenni.

Ha egy olajmezőt vagy egy országot nézünk, akkor az olaj-kitermelési görbe nagyjából harang alakú. Nyilvánvaló, hogy a sok harang eredője a teljes világra nézve is harang alakú. A Peak Oil az nem egy elmélet amin vitatkozni lehet, a Peak Oil TÉNY. Vitázni csak az időzítésen és a következményeken lehet.

 

Miért történik mindez?

 

Legfőképpen azért, mert 6 milliárd ember él a bolygón és mindegyik autóra meg 300 négyzetméteres villára vágyik. Az emberiség nagyon durván túlszaporodott. Az olajtermelés felfutása exponenciálisan történt, nagyon gyors ütemben.

A másik ok, pedig hogy az olajkészletek végesek. Ha pedig végesek, akkor örökké nem emelkedhet a termelés. Rendkívül megtévesztőek azok az állítások (gyakran olvasható a médiában), hogy még 30 v. 40 évre elegendő olaj van. A kitermelés éves mértéke és a fogyasztás éves mértéke az, ami számít. A kitermelési csúcsig a fogyasztás határozza (határozta) meg a termelést, a csúcs után a termelés határozza meg a fogyasztást. Teljesen más.

 

 

Mikor következik be az Olaj-csúcs?

 

Az előrejelzések döntő többsége 2005 és 2020 közé várja az olajtermelés tetőzését. A jelenlegi csúcstermelés havi szinten 2008, de ez még nem végleges adat. Az olajtermelés ugyanakkor gyakorlatilag már több mint 3 éve STAGNÁL. Nincs jelentős tartalékkapacitás a kitermelő országokban még a hivatalos adatok szerint sem. A legnagyobb olajtermelő Oroszország termelése idén csökkenésben van, Szaúd-Arábia termelése stagnál. Alig néhány kis ország termelése növekszik jelenleg, a többiek stagnálnak vagy esnek.

 

Az olajexport mennyisége már 2 éve folyamatosan csökken és ez teljes mértékben meg is magyarázza a jelenlegi magas árakat. Az olajnak ugyanis nincs helyettesítő terméke, a magas ár pedig nem garantál magasabb termelést, mert a kitermelésnek geológiai korlátai vannak.

 

 

Miért baj, hogy tetőzik az olajtermelés?

 

A Fekete arany cimű Terminus cikk  részletesen foglalkozik az olajjal. Az olaj jelen pillanatban a legnagyobb részarányú és legrugalmasabban felhasználható energiaforrás. Az emberiség energiafogyasztásának 37%-a OLAJ.

Az energiafelhasználás és a GDP (a gazdasági teljesítmény) szinte 100%-os összefüggést mutat. Ha az energiafelhasználás nő, akkor a GDP növekszik, ha az energiafelhasználás csökken, akkor a GDP is csökken.

Az olajtermelés tetőzése után a rendelkezésre álló energia mennyisége csökkenni fog, ergo a gazdasági növekedésnek vége. Márpedig a gazdasági növekedés a jelenlegi gazdasági,  pénzügyi és társadalmi rendszer Szent Grálja. Mindenki növekedni akar. A bankok akkor adnak kölcsönt, ha hitelfelvevő cég profitja gyarapszik. Ha megáll a növekedés, a pénzügyi rendszer működése akadozni fog. Nem is fog, már most is akadozik. Megállt a növekedés a Világ legnagyobb gazdaságában. Nem tegnap, nem a múlt hónapban, hanem úgy 5 éve. A problémák most kezdődnek.


 

 

Mi van az alternatív energiákkal?

 

Az alternatív energiaforrásokkal több alapvető probléma van.

-         Részarányuk a vízi-energiától eltekintve 1% alatt van

-         Erről a szintről a skálázás a kieső olajtermelés pótlására évtizedeket vesz igénybe

-         A legtöbb alternatív energiaforrás energianyeresége rosszabb mint a fosszilis energiahordozóké, a legjobb módszerek pedig nem folyékony üzemanyagot állítanak elő

-         Folyékony üzemanyag előállítása megfelelő mennyiségben fizikai korlátokba ütközik

-         A meglévő (100 év alatt létrehozott) infrastruktúra az olajra van kiépítve

 

 

 

Mi lesz a következmény?

 

A következmények várhatóan egészen drámaiak lesznek: gazdasági válság, magas munkanélküliség, áramkimaradások, üzemanyaghiány. Sok helyen mindez már meg is kezdődött. Ezek a jelenségek aztán sok helyen politikai felforduláshoz, háborúhoz vagy akár éhínséghez is vezethetnek.

 

 

 

Mit lehet tenni?

 

A blogon már több felkészülési cikk is megjelent, a Felkészülés cikksorozatunkat hamarosan folytatjuk.

 

 

Ez a cikk csak egy rövid összefoglaló, az itt leírtakról részletesen a hamarosan induló Peak Oil cikksorozat fog tájékoztatni. Addig is egy kis olvasnivaló a témáról magyarul azt alábbi linekeken.

 

http://www.matud.iif.hu/06jan/09.html

http://www.magyarhirlap.hu/Archivum_cikk.php?cikk=97527/

http://index.hu/gazdasag/vilag/leggett1545/

http://hu.wikipedia.org/wiki/Olajhozam-cs%C3%BAcs

 

35 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://terminus.blog.hu/api/trackback/id/tr51692603

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balaint 2008.10.03. 10:06:17

Sorry Hannibal, de ezzel az elmélettel nem értek egyet.

Először
Az ötvenes években bukkant fel a Peak Oil elmélet és tény hogy az akkori rendkívül alacsony árakon max a Perzsa-Öbölben érte meg olajat kitermelni (meg Texasban) ahol gyakorlatilag magától jött fel. Ám nőtt a kereslet, nőtt az ár is és egyre több helyen érte meg olajat termelni. Gyerekkoromban, a 73-as, de inkább a 79-es olajárrobbanás után kezdtek el az Északi-tengeren olajfúró tornyokat építeni kb. 50-100 méter mélységből felhozva a fekete aranyat. Akkor ez egy hatalmas dolog volt. Most ha jól tudom ez már akár ezer méter is lehet. Amíg megy fel az olaj ára (márpedig megy mert Kínának/Indiának szüksége van rá) addig sok helyen megéri kitermelni. Teljesen komolyan mondom de amióta az eszemet tudom a készlet szint midnig 30-40 évre volt elég. 1988-ban, az 1979-es kiadású gimnáziumi Földrajz tankönyvben kb. mostanra jósolták a kimerülésüket.

Másodszor
Olyan anyagokból is ki lehet olajat nyerni amire 10-20 évvel ezelőtt még nem is mertek gondolni, mert nem volt költséghatékony (pl. olajpala) azaz az adott kőolaj ár mellett túl magas volt a ráfordítás. Mindezeken felül megfelelően magas árak mellett elő lehet venni a németek II vh-s műbenzin gyárait is (kőszénből-olaj). A hatékonysága tuti sokkal magasabb lenne a technikai fejlettségnek köszönhetően, gondoljatok csak a precíz számítógépek megjelenésével lehetővé vált direkt befecskendezésű dízel motorokra, melyek kb. 1998-as megjelenése után vált a dízel méló párjává a benzines otto motornak.

Harmadszor
A gőzgépről is sikerült átállni a belső égésű motorra. Biztos akkor is voltak előrelátó emberek akik a szén és a fa készlet kimerüléséért aggódtak, sőt Angliából jelentős erdőterületek tűntek el a XVIII-XIX. szd ban.

Negyedszer
A magas életszínvonalhoz szükséges energiát (talán nem véletlenül szerepel az elsők között egy ország fejlettségének mérőszámai között az egy főre eső fogyasztás) más módon is elő lehet állítani. Persze ez nem fog zökkenőmentesen lezajlani, pl. elég szűk az atomerőmű építő kapacitás keresztmetszete, számos más megújuló energia forrás van, melyek bővítése nem okoz komolyabb gondot. Természetesen az átállás nem lesz zökkenőmentes és azokban az országokban fog sokkal kisebb gondot okozni ahol felkészültek rá, de a megjósolt krach nem fog bekövetkezni az olaj termelés öszeomlása miatt.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.10.03. 10:22:19

Balaint, neked még meg kell tanulnod ezt a leckét. Ezzel a földrajzkönyvvel már a Jobbklikken is jöttél nekem.
Kezdetnek rágd át magad ezen:
EROEI

Balaint 2008.10.03. 11:15:36

Ja. Nihil novum sub sole. ;-)

De ahhoz mit szólsz, hogy ez már 30+ éve téma? Nem gyanús legalább egy kicsit?

Hannibal Barca 2008.10.03. 11:43:31

Olajpalabol maig nem eri meg olajat kinyerni.
Eddig minden atallas JOBB energiaforrasra tortent, mielott az elozo szuk keresztmetszet lehetett volna. Most az olaj mar szuk keresztmetszet es meg nem alltunk at semmire.
A megjosolt krach mar folyamatban van.

Hannibal Barca 2008.10.03. 11:45:54

"De ahhoz mit szólsz, hogy ez már 30+ éve téma? Nem gyanús legalább egy kicsit?"

Igen, baromira gyanus. Okos emberek mar 30 eve lattak ezt a problemat es nem csinaltunk semmit.

A javasolt alternativakra ki fogunk terni a kovetkezo cikkekben. Most csak a mubenzin: a mubenzin programot Kina iden allitotta le. MERT NINCS HOZZA SZEN.

Hannibal Barca 2008.10.03. 11:52:08

"számos más megújuló energia forrás van, melyek bővítése nem okoz komolyabb gondot"

Es melyek azok?

Balaint 2008.10.03. 11:56:38

Legmélyebb tisztelettel nem értek egyet. Ez a 30 éves limit azért kedvező, mert elég távoli ahhoz hogyha nem csinálunk semmit, akkor se lehessen felelősségre vonni, mégis elég közeli hogy még a lakosság jelentős része a bőrén érezhesse. Nekem kicsit olyan világvége (eszkatologikus) próféták érzésem támad.

- Jön a világ vége!!
- Mikor?
- Két hét múlva!

15 nap múlva
- Jön a világ vége! A múltkor tévedtem, de most biztos, hogy egy hónap múlva jön!

32 nap múlva
- Az üstökös még nem ért ide, a terroristákat lelőtték, a vulkán még nem tört ki teljesen stb.

Ahhoz hogy a fejlődő országok olajéhsége télleg komoly gondokat okozzon szvsz komoly infrastruktúrális beruházásokra lenne szükségük. Gázturbinás erőművek, utak a későbbi autókhoz stb. Lehet hogy csak nekem nem tűnt fel.

Kína coal-to-oil
english.peopledaily.com.cn/200706/22/eng20070622_386664.html

www.iht.com/articles/2007/06/10/frontpage/yuan.php

Balaint 2008.10.03. 11:57:40

Szél, napenergia pl. Nem tom elképzelni hogy ott 6-12 hónapnál tovább tartana a kapacitás kibővítése.

Hannibal Barca 2008.10.03. 12:02:33

Tovabb tart. Szamold ki. Joval tovabb tart.
Utak? A bicikliknek?

A fent idezett cikkek 2007-bol szarmaznak, egy KISSE elavult.

Balaint 2008.10.03. 12:07:49

2007
Újabbat nem találtam. :(

Ha olaj kell Kínának/Indiának az két helyre kellhet. 1. Erőműbe 2. Gépjárművekbe

Namármost ha gázturbina-gyártás területén hasonló a helyzet mint atomerőmű területén (sanszos) akkor ott se lesz váratlan felfutás, ha meg autóba kell a benzin oda meg út kell.

Balaint 2008.10.03. 12:14:14

www.rsc.org/chemistryworld/News/2008/September/10090801.asp

Meg van, igazad van, de az ok naon prózai.

Gao Guang, deputy director for logistics at ENN Chemicals in Hebei Province, considers that CTL's large coal consumption has made government regulators worry about the undersupply of coal for power generation.

Hannibal Barca 2008.10.03. 12:31:17

Igen, prozai az ok. NINCS SZEN.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.10.03. 12:41:46

Balaint, linkeltem több helyen, hogy Kína a világ legnagyobb ócskavasimportőre, világszerte maffiák lopják nekik az aknafedlapot, temetői fémvázát, meg mindent. Ez már nem megy tovább, beleütköztünk a növekedés korlátaiba. Fémben is, uránban is, olajban is. Ez a gazdasági rendszer pedig vagy növekszik, vagy bukik. Mint a pénzügyi válság mutatja, bukik.
Tudod már, mi az EROEI? Ne dollárban számold, mikor éri meg egy olajkészlet kitermelése, hanem a kitermeléshez szükséges energiában. Ha egy hordó olaj felhozásához kell egy hordónyi, vagy több olajjal egyenértékű energia, akkor mindegy, dollárban menyi az olajár, nem éri meg.

Anr 2008.10.03. 14:54:18

csak kontrasztkent:
Clean Energy 2030
Google's Proposal for reducing U.S. dependence on fossil fuels
knol.google.com/k/-/-/15x31uzlqeo5n/1#

BlackVoid 2008.10.03. 15:15:41

Az amerikai kormany szamara keszult Hirsch jelentes:

* Waiting until world oil production peaks before taking crash program action leaves the world with a significant liquid fuel deficit for more than two decades.

* Initiating a mitigation crash program 10 years before world oil peaking helps considerably but still leaves a liquid fuels shortfall roughly a decade after the time that oil would have peaked.

* Initiating a mitigation crash program 20 years before peaking appears to offer the possibility of avoiding a world liquid fuels shortfall for the forecast period.

Roviden: 20 evvel a a csucstermeles elott kell veszprogramot inditani ahhoz hogy ne legyen baj.

Tovabba ezt is mondja a jelentes:
without timely mitigation, the economic, social, and political costs will be unprecedented

Ha nem lepunk idoben, akkor a gazdasagi, tarsadalmi es politikai kovetkezmenyek PELDATLANOK lesznek.

Ha valoban most tetozik az olajtermeles akkor nagy szar van. Ez nem feltetlenul azt jelenti, hogy kitor a Mad Max. De az is lehet, ezt nem lehet elore tudni.

Miluuu 2008.10.03. 15:53:55

Erről az oldalról tud valaki valamit?
www.energyintel.com/

Balaint 2008.10.04. 09:08:50

Bocsi Hannibal, de a belinkelt cikk azt mondja, hogy nincs ELÉG szén MINDKÉT feladatra. AZaz energia termelés + CTL.

AG
Ezt a sztorit én is hallottam. Vicces lenne ha igaz.

leveste 2008.10.04. 09:51:39

Balaint,
nem teljesen mindegy, hogy miért nincs szén CTL-re?
Értelmetlen szócsavarásokkal visszavágni.. Ejj, menj már a sóhivatalba. Ez olyan jól kereső logisztikusi vagy píármenedzseri duma. Szerencsére ez a "fajta" hal ki először :)

UrsaMaior 2008.10.04. 17:59:14

Leveste
Én is szeretlek. ;-)

A nincs elég szén és a nincs fölösleges mennyiség azért nem ugyanaz ugyi?

leveste 2008.10.04. 21:10:56

UrsaMaior,
ha azért nem kapok prémiumot, mert a cég gyengélkedik, vagy azért nem, mert másnak adják a pénzem, az én szempontomból olyan mindegy.
Szerintem a CTL ugyan működő eljárás, de ha nincs rávaló, hát így járt..??.. Tévednék?
.
DE nekem nem célom itt az észnek osztása.
Olvasni, tanulni járok ide.
Éppen ezt veszélyezteti a Balaint trollok megjelenése. Hasonló hozzászólók miatt "törlődött" a régi Terminus. Hozzászólásom tekintsd inkább preventív tökönrúgásnak. Hátha Balaint esetleg rádöbbenne, hogy a kutya nem hívta ide.
Az ilyen jellegű építő hozzászólások után:
"Nem tom elképzelni hogy ott 6-12 hónapnál tovább tartana a kapacitás kibővítése. " jobb is lenne, ha nem itt rontaná a levegőt.
Leves

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com 2008.10.04. 22:54:17

Leves, ez egy hihetetlenül formabontó blog. Itt a "troll" a szerzőgárda tagja...
Mondjuk én is látok ebben némi furcsaságot, de nem arra gondolok, hogy én trollnak tekinteném, csak arra, hogy fura, hogy itt publikál, miközben nem hisz az olajcsúcs problémakör leglényegesebb elemeiben (ahogy az eredeti alapítók itt látják), mert nincs tisztában az alapfogalmakkal. Én ezek megismerésére buzdítom.

leveste 2008.10.05. 07:00:46

AG, ok, visszatérek passzív üzemmódba, elnézést mindenkitől.
.
Jobban belegondolva kellenek a "nem hívő armageddonisták" ld shortolással kapcsolatos anomáliák.

Ugyanakkor a megújulók skálázását fé-egy évre tenni elég nagy baki.
Én arról nem tehetek, ha nem olvasott korai YP-t :)
Leves

Balaint 2008.10.06. 09:39:44

A nickkeverés oka az hogy az INdapass néha szórakozik.

Szumma szummárum, sok mindenben hiszek amiről itt szó van és néhány dolgott vitatok. Ettől az egész "hitvallást" nem kérdőjelezem meg. Homo sapiensként mindenkire kötelezőem vonatkozik a gondolkodás kötelme. Fanatikusok kíméljenek.

Nuff said.

Balaint 2008.10.06. 12:45:13

Ja még egy dolog a CTL-ről.

A cikkben egyértelműen ez áll: szén áramtermelésre van, CTL-re nincs.

Persze ha van újabb forrásotok, revideálom az álláspontom.

Hannibal Barca 2008.10.06. 13:05:26

Hat eleg egyertelmu a helyzet. NINCS SZEN CTL-re. Ami van szen az kell az eromuvekbe.
Nem erdemes kiepiteni a CTL infrastrukturat.

Egyebkent a szenhianyon kivul ez a masik nagy problema, hogy a CTL iszonyu penzekbe kerul es ismet csak raepitunk egy veges energiahordozora. Nem tunik egyaltalan jo otletnek, meg akkor sem ha figyelmen kivul hagyjuk a globalis felmelegedest.

De mindez meroben elmeleti vita, ugyanis nincs eleg szen. End of story.

Balaint 2008.10.06. 19:33:43

Hannibal plliiz adj forrást, hogy MIRE nem elég a szén!

Hogy CTL-re nem azt én is láttam, de hogy Kínának elektromos áram problémái lennének szénhiány miatt az új.

H. Zs. 2008.10.06. 20:10:33

Balaint-nak:
uk.reuters.com/article/oilRpt/idUKPEK32053620080822?sp=true

Kiemelek:
China is only now beginning to emerge from several months of its worst summer power supply crisis in four years, after surging coal prices turned power company margins negative, prompting many to curb supplies.

És hozzátenném, hogy a széncsúcs is megvolt már. Érdemes megnézni, bár nő a kitermelés, a fűtőérték romlik (ez világjelenség, nem Kína), összességében kevesebb energia jön a kibányászott több szénből.

H. Zs. 2008.10.06. 20:14:43

Még egy, augusztusból, Balaint-nak:

uk.reuters.com/article/oilRpt/idUKSHA31060620080821

China has asked its coal exporters to reduce exports, as it is in the grip of its worst power crisis since 2004, largely caused by a coal shortage and high prices.

Szóval már Lenin evtáss mondta, tanulni, tanulni.

Hannibal Barca 2008.10.06. 21:56:41

H. Zs. , BTU alapu szen statisztika merre van?

Szenarak alakulasa (friss)
www.eia.doe.gov/cneaf/coal/page/coalnews/coalmar.html

H. Zs. 2008.10.07. 12:46:34

Na kicsit pongyola voltam. nettó energiában már lefele megy a dolog. Át kell számolni MJ-ra és kijön, hogy EROEI-ben már kevesebb a szén, hiába van belőle több, többet is kell mozgatni. NEM ANNYIVAL több, mint amennyivel több energiát ad, hanem kevesebbel.

peakoildebunked.blogspot.com/2005/09/113-declining-eroei-of-coal.html

H. Zs. 2008.10.07. 12:55:58

Összekevertem a linkeket.

Az eorei.com-on van az eredeti, ez a fenti cáfolni igyekszik.
www.eroei.com/articles/the-chain/coal/

chantor 2008.10.10. 12:39:33

Ismét lefelé módosította a világ idei kőolaj-felhasználásának várható növekedési ütemét a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) a nagy fogyasztó országok gazdasági növekedésének lassulása és a pénzügyi válság miatt. A szervezet előrejelzése szerint napi 440 ezer hordóval növekszik az idén a kereslet: ez 250 ezerrel kevesebb, mint amire az előző előrejelzésben számítottak, s mindössze 0,5 százalékos növekedést jelent, amire 1993 óta nem volt példa. Az idén napi 86,5 millió hordó fogyasztás várható. (MTI)

Anr 2008.10.11. 21:02:51

Organization of Petroleum Exporting Countries will probably reduce production at their meeting in November, but he thinks oil demand will fall faster than OPEC can cut. “It’s not clear whether the decision will have any effect on the market,” he said. (See " Oil: Cut, Baby, Cut.")

OPEC will need to revive demand. “We now know that the global economy couldn’t really handle prices above $100 and OPEC will have to figure out a price the economy can handle,” Lebow said.

Oil prices have further to fall as the global economy and the credit market constriction wreak havoc on demand.
www.forbes.com/2008/10/11/exxon-oil-closer-markets-equity-cx_ra_1010markets33.html?feed=rss_popstories
süti beállítások módosítása