HTML

Utolsó kommentek

2008.09.06. 10:16 AoL

Napi világhír - 2008. szeptember. 6.

Kezdjetek neki, ahogy időm engedi, folytatom.

 

 

140 komment

Címkék: hazai világhír


A bejegyzés trackback címe:

https://terminus.blog.hu/api/trackback/id/tr84650862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

YP 2008.09.06. 23:46:26

Na, mielőtt lefekszem aludni, még valamit.

Próbáljunk meg egy olyan gyermeket megtanítani "gondolkodni", akit nem tanítottak meg beszélni (sem). Nyelvében ugyanis nem csupán a nemzet él, hanem a kognitív képességek jelentős része is.

Aki magyarul sem tud rendesen, idegen nyelven sem fog tudni, nem képes azt mihez kötni. Aki alapvető tényekkel, elméletekkel, gondolatmenetekkel és adatokkal nincsen tisztában, az sosem fog nemhogy önállóan, de sehogyan sem "gondolkodni", mert nincs neki mivel.

A legszuperebb kocsi sem megy üzemanyag nélkül egy tapodtat sem.

YP 2008.09.07. 06:05:23

Milyen érdekeset találtam:


Record ice loss in August
nsidc.org/arcticseaicenews/


Following a record rate of ice loss through the month of August, Arctic sea ice extent already stands as the second-lowest on record, further reinforcing conclusions that the Arctic sea ice cover is in a long-term state of decline. With approximately two weeks left in the melt season, the possibility of setting a new record annual minimum in September remains open.

Overview of conditions

Arctic sea ice extent on September 3 was 4.85 million square kilometers (1.87 million square miles), a decline of 2.47 million square kilometers (950,000 square miles) since the beginning of August.

Extent is now within 370,000 square kilometers (140,000 square miles) of last year’s value on the same date and is 2.08 million square kilometers (800,000 square miles) below the 1979 to 2000 average.


Conditions in context

In a typical year, the daily rate of ice loss starts to slow in August as the Arctic begins to cool. By contrast, in August 2008, the daily decline rate remained steadily downward and strong.

The average daily ice loss rate for August 2008 was 78,000 square kilometers per day (30,000 square miles per day). This is the fastest rate of daily ice loss that scientists have ever observed during a single August. Losses were 15,000 square kilometers per day (5,800 square miles per day) faster than in August 2007, and 27,000 square kilometers per day (10,000 square miles per day) faster than average.

This August's rapid ice loss reflects a thin sea ice cover that needed very little additional energy to melt out.

-----------------------------------


Beszédes ábra. Nekem főleg az a rész a megragadó, hogy mikor kezd el "visszakanyarodni" a görbe egy-egy évben, és hogy mikor "mennyire lejt".


nsidc.org/images/arcticseaicenews/20080904_Figure2.png

YP 2008.09.07. 07:30:28

Egy felvetés.

Képzeljük el azt, hogy Louisianaban üzemanyaghiány (benzin, dízel) van. (Az van, nem kell képzelni. Egyelőre nem súlyos, de van.) Képzeljük el azt is, hogy a finomítók még nem mennek. (Nem, még tényleg nem mennek.) Vegyük ehhez hozzá, hogy Ike miatt nem is biztos, hogy hamar menni fognak, mert ugye nem érdemes beindítani, ha két nappal később le kell állítani.

Megérkezik Ike. Tegyük fel, hogy véletlenül ugyanoda érkezik, ahova Gustav. (Valószínűleg nem oda fog, de kizárva azért nincs, hogy mégis.)

Ike elől menekülni kell, egyelőre nagyon erős gyerek.

A kérdésem a következő: ha már most üzemanyaghiány van, valamint a következő héten sem fognak menni a finomítók, akkor hogyan fognak menekülni az emberek Ike elől.

Kerékpáron? Hőlégballonnal? Szörfön?

Salvor 2008.09.07. 09:46:09

Az arktiszi jegrol szolo cikkben az 5. abra is erdekes. Nyilvan ez alapjan szoktak mondani, hogy mikorra varhato a jeg teljes elolvadasa.

A igloo.atmos.uiuc.edu/cgi-bin/test/print.sh?fm=07&fd=27&fy=2008&sm=08&sd=10&sy=2008 oldalon a jeg mennyiseget lehet nezni napi frissitessel. A datumot be kell allitani.

Salvor 2008.09.07. 10:02:01

Ha felreertheto volt, amit irtam: egyaltalan nem ertek egyet azzal, hogy az emberek ne tudjanak semmit, csak a google-ban keresni, ha kell nekik valaki. Csak a tenyt irtam le, hogy sajnos erre haladunk.

Egy altalanos iskolai tanarommal talalkoztam par honapja, es o panaszkodott, hogy a gyerekek elvesztegetik azokat az eveket, amikor a legfogekonyabbak, a legtobbet tudnanak tanulni, es igy a legfontosabbat nem tanuljak meg, a logikus gondolkodas kepesseget. Es ha ezt akkor nem tanulta meg, akkor mar valoszinuleg soha nem is fogja.

Egy ismerosom viszont zavarbaejto dolgot vetett fel nekem, amikor errol beszelgettunk. Azt mondta, hogy nem az az elso eset, hogy az evolucio soran elvesztettuk valamilyen kepessegunket. Pl. azt sem tudjuk ma, hogy hogy kell landzsaval vadaszni es allatokat elejteni. Azt sem tudjuk, es valoszinuleg nem lennenk kepesek ra, hogy napi 10-20 kilometert gyalogoljunk, minden nap, mert van auto, tomegkozlekedes, lift az epuletekben. Most mar a google a lexikai tudas szuksegetol is megszabadit minket. Pl. a kedvenc peldammal elve: ha valakitol azt kerdezem, hogy ki volt Dugovics Titusz (ez a mi korosztalyunkbol mindenki tudta), az megnezi a google-ban, es nem kulonosebben ertekeli azt, hogy en ezt magamtol, a google nelkul tudom. Aztan ket perc mulva elfelejti az egeszet, mint valami haszontalan informaciot. Ezzel az ismerosommel arrol beszelgettunk, hogy van-e es hol lehet a hatara az ilyen evolucios leepulesnek. Nem tudom, de szerintem a szamolas, a szorzotabla nem ismerete mar igencsak hatareset. Mindenesetre az ketsegtelen, hogy az ember a kiszolgaltatottsagat folyamatosan noveli. Lassan felno egy olyan nemzedek, akik, ha valamilyen okbol megszunne a google, nem tudnanak szinte semmit.

YP 2008.09.07. 10:40:32

Salvor 2008.09.07. 10:02:01


Nem volt félreérthető. Csak nyomatékosítani szerettem volna. :-)

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com 2008.09.07. 10:40:46

Minden civilizáció-összeomlás után alacsonyabb szintre jutnak vissza a túlélők, mint a nagy fellendülés előtt voltak őseik.

Batkaa 2008.09.07. 11:29:50

Salvor, dettó! :)

Én csak azt a faktort szerettem volna bedobni, hogy már vannak ma is olyan fiatalok szép számmal, akik még a google használatára is képtelenek (vagy csak lusták hozzá).
Nem tudnak egy térképet értelmezni. Nem tudnak a világon semmit azon a szűken vett mindennapi tudáson túl, amit a tévéből, bulvárból, no meg egymástól összeszednek.

Nem biztos, hogy ők mind meg fognak halni a változások közepette, nehányan a legkegyetlenebb gengszterek lesznek.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com 2008.09.07. 11:54:50

Ha gengszterek lesznek, akkor tudnak valamit, ami elég a túléléshez. Mindig érvényesült történelmileg az ilyen típus. Sokféle hasznos tudás van...

Intuitiv · http://agyszulemeny.blogspot.com/ 2008.09.07. 12:12:42

Engem is ez aggaszt néha. Hogy hiába leszek én jó földműves, ha jönnek a városi gengszterek rabolni, gyilkolni.. Ha lesz eszük, akkor nem írtanak ki, hogy máskor is tudjanak kirabolni... :)))

Anr 2008.09.07. 12:17:27

Yp,HZs
multkor mar kerdeztem, yp valaszolt is ra, de azota sem hagy nyugodni a dolog. valahogy nem eletszeru a dolog.
oriasi ellentmondast erzek a szamolasotok, es az elvileg hozzaertok cselekedetei kozott.
kuloboztessunk meg 3 szereplot:
-energiaiparhoz erto, anyagilag erdekelt szereplok (cegek/mernokok/kutatok)
-energiaipart hivatalbol figyelo szervezetek (IEA,USA DOE,...)
-kulso szakertok(theoildrum, ti)
az energiaipar jellenzoje, hogy barmilyen lenyeges projekt 3-7, vagy akar tobb ev alatt keszul el, rengeteg penzbe kerul es 20-30 ev felett van a megterulese. egy ilyen tulajdonsagokkal rendelkezo iparag cegei 20-25 evre elore terveznek. vagyis minden nagyobb olajceg nagyjabol latja honnan lesz olaja a kovetkezo 10-20 evben.
ami szamomra eletszerutlen, hogy egy ilyen iparag 4 eves tavlatban olyan boduleteset tevedne, mint amit ti mondtok _es_ erre az iparagat figyelo szervezetek sem jonnenek ra. az IEA tablazataiban 2030-ig minden rendben van, ami szamomra teljesen osszegyeztethetetlen a ti tablazataitokbol kiderulo 2011-2012-es problema heggyel.

logikailag a kovetkezo lehetseges esetek vannak:
1. tudjak, hogy nem az lesz amit mondanak, de a hirtelen emelkedo olajar mellett kepesek megtartani a profit ratat, vagyis anominalis profit oriasit no. erdekeltek a felrevezetesben. a 100milliardos profitot, meg a vezetok 100millios eves jutalmait nezve elkepzelheto, de furcsa
2. a ti szamitasotokbol marad ki valami alapveto piaci mehanizmus, ami reszproblemakat megold.

---
ha jol ertem, akkor a ti szamitasotoknak tobb kulonbozo szintje van.
1. hoszutavra az orszag szint. 1-1 orszagot egysegkent kezeltek, es feltetelezitek, hogy az orszagok kitermelesi/exportalasi gorbei teljesen hasonloan alakulnak.
2. kozeptavra a projekt szint. depletion+megaprojektek megadjak, hogy akovetkezo evekben hogy alakul kitermeles, es ebbol becsulheto az exportalt mennyiseg.

namost kina iraq-i beruhazasat most jelentettek be, es 2011-ben mar termelni fog, vagyis a projektes elorejelzes 2011-ra mar nem biztos, 2012-tol pedig teljesen bizonytalan.
namost az, hogy egy modell a kepessegeinek a hataran furcsa dolgokat mutat az nem meglepo.

ha fizikailag lehetseges megaprojektet csinalni akkor ha akarnak fognak csinalni.
amit meg nem lattam, az az hogy lehetne a ket elorejelzo modszert osszekotni. vagyis azt latni mennyi a fizikailag lehetseges megaprojekt, ami elvileg elkeszulhetne 2012/2013/...-re
ebbol latszana, hogy a piacnak mennyi "epitesi" tartaleka van.


-----mas
ha valaki rovid tavra akar elorejelzest kesziteni, akkor a kereskedelmi tartalekok a leglenyegesebb dolog. az exportalo cegnek, az importalo cegnek, az olajterminalnak, a finomitonak, a nagykereskedonek, es meg a benzinkutnak is vannak tartalekai. a BaU resze, hogy ezek ingadoznak. de ellatasi problema csak akkor keletkezik, ha ami leallt az utáni _osszes_ szereplonek kiurulnek a keszletei, es nincs lehetosege mashonnan feltolteni oket.
tavaly a katrina/rita miatt leallt finomitok miatti kiesest egy holland finomito+nehany benzinnel megrakott tanker nehany cent felarert zokkenomentesen potolta.
amig a komplex gazdasagi/tarsadalmi kornyezet nagyreszt mukodik a lokalis problemak globalisan kezelhetok.

H. Zs. 2008.09.07. 12:26:02

Anr,

értem a gondot, de ez megoldaná, igaz:
"amit meg nem lattam, az az hogy lehetne a ket elorejelzo modszert osszekotni. vagyis azt latni mennyi a fizikailag lehetseges megaprojekt, ami elvileg elkeszulhetne 2012/2013/...-re
ebbol latszana, hogy a piacnak mennyi "epitesi" tartaleka van."

Ilyen volt is kitéve ide, ha jól emlékszem, még a blog fénykorában, ezt YP elkészítette.

H. Zs. 2008.09.07. 12:37:51

Megpróbálok egy képpel élni. Az ember általában megbízik a pékben, ahol a kenyeret veszi. Mi hallottunk egy-két dolgot (külföldön arról írnak, hogy a pék nem tud több kenyeret adni...)

Ekkor YP és én (egymástól függetlenül) kitanultuk a pékség legfontosabb vonásait, és azt láttuk, hogy BÁR NAGYON SOKAN BÍZNAK A PÉKBEN, tényleg nem tud elég kenyeret sütni.... És némelyek, akik sose láttak még péket, csak szódagyáruk van, azt hiszik el, amit a pék mond: van elég kenyér, ezért több szóda fogy, és így építenek még szódaüzemet.
Nekünk nem nagyon hisznek, mert nem vagyunk pékek... pedig eddig meg tudtuk mondani, hogy mennyi kenyeret ad el, és hogy az mennyi lesz. Néha egy-két hónapig persze, másképp ad kenyeret, azaz a mennyiség esetleg nem stimmel, de ez azért van, mert némelyek nem vesznek annyit, és ezt nehéz előre jelezni rövid távon.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com 2008.09.07. 12:48:52

Én találtam az interneten valami lengyel energetikusok szakmai lapját, vagy ilyesmi, csak szakmabeliek olvassák. Több mint egy éve sikítozott benne egy energetikus, hogy jön az olajcsúcs, Olduvai, meg minden. A szakma egy része tud róla, a vezetés nem gondolja, hogy ezzel a nyilvánosság elé kéne lépni, fél a pániktól, nem tudom.
Az ASPO-ban szakemberek vannak, akik a legnyagobb energetikai cégeknél voltak vezető állásokban. (szakmaiban, nem elnök-vezérigazgató)

Viszont véletlenül találkoztam a lengyel kőolajipari kutatóintézet igazgatójával, van egy közös barátunk, akivel együtt vadásznak. Előadtam neki az olajcsúcs témát, hülyének kijáró mosollyal fogadta, hogy ilyen gond még sokáig nem lesz, de az éghajlatváltozás őt is aggasztja, az a potenciális katasztrófa.
Furcsa.

H. Zs. 2008.09.07. 12:58:30

Ráadásul itthon ugyanez van. MÓL-os fazonok vezetnek félre képviselőket, mert valójában tudják.... Biztosan tudom, hogy tudják.

Szerintem egyébként a nagymértékű haszonra hajtó pénzemberek is tudják, egy részük biztos, és fallal elzárt villanegyedek készülnek számukra, gondolom erre-arra, meg magánhadsereg, mit érdekli őket, hogy mi lesz 3-4 milliárd vékonypénzű alakkal... És majd az új világban is ők döntenek, hisz ők lesznek azok, akiknek még van villany, magánhadsereg, stb. Addig azonban termelje a hasznot a sok félrevezetett perc-emberke, fogyasszon csak...

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com 2008.09.07. 13:07:44

Micsoda altruizmus a mai CEO-któl, hogy ilyen erődített lakóparkot építenek a magánhadseregük parancsnokának... És még takarítani is fogják, saját kezűleg, a családtagjaikkal együtt, amikor nem a pedált fogják a pincében tekerni az áramfejlesztőn!

Batkaa 2008.09.07. 13:55:10

Lófaszt kapnak, nem kolbászt.
Aligha vonhatják ki magukat a villaparkjukban az események hatása alól!
Magánhadsereg ide-vagy oda, célpontok lesznek. Nem csak a kincseik miatt, hanem a zsigeri harag is természetes célponttá teszi őket.
Akkor már jobban járnának, ha megpróbálnának elvegyülni, néhányan megúsznák. A villapark gettó és kétséges, hogy lesz-e erejük megvédeni.

Jack Skellington 2008.09.07. 14:15:56

Sivataggá válik az ország? Magyarország elpazarolja vizeit
vg.hu/index.php?apps=cikk&cikk=238592&fr=rss

"„Nem becsüljük meg az ivóvizet” – mondta kérdésünkre Ányos József a Magyar Víziközmű Szövetség (MVSZ) elnöke. A Debreceni Vízmű Zrt. vezérigazgatója szerint a magyarok inkább fogyasztanak palackozott ásványvizet, pedig hamarosan idehaza is nagy kincs lesz a vezetékes víz. „A felszíni vizeink nyolcvan százaléka a határainkon túlról érkezik. Jelenleg az a stratégia, hogy ezt a vízmennyiséget, az árvízveszély miatt, minél gyorsabban ki kell terelni az országból. Pedig inkább tározókban kellene tartani, fel lehetne használni öntözésre, gazdálkodásra, nem kellene akkor a drága ivóvizet pazarolni. Itthon azonban tabutéma a víztározók építése, holott ez elemi szükséglet lesz a klímaváltozás miatt. A globális felmelegedés ezt előbb vagy utóbb ki fogja kényszeríteni” – jelentette ki. Kiemelte, hogy a Vásárhelyi terv keretében tervezett 13 víztározó helyett eddig csak a cigándi készült el és a tiszaroffi tározó épül, amelyek kapacitása egyszerűen nem elegendő.

Ányos József szerint, ha hamarosan nem változik a vízgazdálkodás, az egyre kevesebb nyári csapadék miatt fogyasztási korlátozásokat kell majd bevezetni. „Ez elsősorban a mezőgazdaságot és az ipari szektort érintheti, a lakosság – kezdetben – hasonló korlátozásokra számíthat, mint Európa más részein: tilos lesz vezetékes vízzel kerteket locsolni, vagy autókat mosni. Nyugat-Európa legtöbb országában már most is egyszerűen elképzelhetetlen, hogy valaki vezetékes ivóvízzel locsolja a kertjét."

Jack Skellington 2008.09.07. 14:20:32

Fogyasztáscsökkentő abroncsok: átverés vagy megérik a pénzüket?
vg.hu/index.php?apps=cikk&cikk=238589&fr=rss

"A takarékos gumi sajátossága a csökkentett gördülési ellenállás, illetve az optimális légörvénylés. Előbbi az anyagösszetétel, illetve a rugalmasság megváltoztatásával, utóbbi a mintázat tökéletesítésével érhető el. A keményebb, rugalmatlanabb anyag kevésbé lapul be, ennek köszönhetően kisebb a belső súrlódás, amely visszanyerhetetlen energiaveszteséggel (melegedéssel) jár. Ugyanakkor az így kialakított abroncs menettulajdonsági romolhatnak. A teszt egyik fontos kérdése éppen az volt, hogy a fékút hosszát, és a felúszási hajlamot hogyan befolyásolja az anyagösszetétel.

A végeredmény szerint nem minden arany, ami fénylik. Hiába virít egyes termékeken az öko-címke, megtakarítás helyett túlfogyasztást produkált az autó. Emellett a menettulajdonságok is rossz irányban változtak némelyik gumival."

Batkaa 2008.09.07. 14:22:19

Anr,
a kérdéseidre a válasz ott keresendő, amiről már többször beszélgettünk: a világ valódi természetében.
Meggyőződésem, hogy az a modell közelíti meg a valóságot a legjobban, amit leginkább a traktorral lehet szemléltetni, aminek üres a vezetőfülkéje.
Ettől még létezhetnek erős érdekcsoportok, egész kontinenseket dominálhatnak akár, vagy éppen a Föld egészének jövőjére akarhatnak befolyást gyakorolni, ahogy mostanában ezt többször is körüljártuk. Őket valószínűleg az egységes, növekedés- és fejlődéshívő ideológia köti össze, valamint a tehetetlenség viszi a pályán, hiszen egyetlen ember vagy cég sem képes -legyen bármilyen hatalmas és gazdag- kitörni a BaU hatalma alól és szembefordulni a trenddel. A hömpölygő tömeg összezúzná őket (aminthogy össze is zúzza).
Erre szokták mondani, hogy megérett az idő a paradigma váltásra, csakhogy ez nem szokott békésen zajlani, valamilyen kataklizma mozdítja ki a dolgokat megszokott medrükből.
Én érdeklődve figyelem a mentési kísérleteket és drukkolok is, amennyire abból az alapállásból lehet, hogy mélyen a lelkemben nem hiszek benne. Szerintem egy ekkora váltást nem lehet békésen levezényelni.
Az a gond, hogy ebben az esetben a töréspont hatalmas civilizációs bukással jár, aminek a túléléséhez szerencse is kell, nem csak ész, de ezzel már elkanyarodok a mostani témától.

Nem gondolom, hogy lenne EGYETLEN, a világot uraló agytröszt, ami minden lépést egyeztet és előre megtervez. Aki ezt állítja kihagy a számításból több mindent, például az emberi természetet: ember nem képes hibátlanul működtetni, ahogy elképzelik.
(Ugyanakkor az sem elfogadható, hogy pusztán a kiszámítható emberi jellemekből vezetik le a történéseket, létezik rendező ideológia.)

Tehát a legfelső (emberi) szint üres, csak egy kísértet járja be. Ez alatt már lehetnek körülhatárolható emberi érdekcsoportok akik viszont egyrészt függenek a részben saját maguk teremtette folyamatoktól, másrészt biztos, hogy ismerik azt amit mi és még sokkal többet és csöndben készülnek is rá. Nagy kérdés, hogy ez részleteiben miben áll? Idejében meg fogjuk tudni.
Vagyis a válasz a kérdésedre, hogy YP és HZS és a többiek elemzései összességében helyesek ÉS ezzel együtt a a másik felvetésed is igaz, a fenti levezetés alapján. (Különböző dimenziók közti interferenciáról van szó, ha tömören akarnám összefoglalni.)

Mi is készüljünk egyebet nem tehetünk.

Batkaa 2008.09.07. 14:29:20

Intuitiv,
ez egyféleképpen kerülhető el, ha közben a lehetőségek szerint emberi életet is akarunk élni:
az egyik kezedben kard lesz, a másikban kasza! A Jóisten megsegít!

Jack Skellington 2008.09.07. 14:34:13

A libamáj-mizéria még nem ért véget, az eset tanulságos:

A libák és a tenyésztők rémálma - eltűnik a világ hízott libamájának harmada
vg.hu/index.php?apps=cikk&cikk=238587&fr=rss

"Mindez korántsem csak az állás nélkül maradt 200 dolgozót érinti. Magyarország a hízott libamáj előállításában igazi nagyhatalom: ha az önellátó Kínát nem számoljuk, az évente világszerte piacra kerülő 2300 tonna libamájból 1800 tonnát nálunk állítanak elő. Ennek a mennyiségnek csaknem 40 százalékát, 700 tonnát – vagy ha úgy tetszik: a világ libamájainak csaknem harmadát – a Hungerit Zrt. forgalmazta. Azzal, hogy a legnagyobb felvásárló kiszállt, az összes, hízott szárnyas tenyésztésében érdekelt vállalkozó – libatenyésztők, tömők, takarmánygyártók – megélhetése bizonytalanná vált. Ők nagyjából ötezren vannak, de ha az általuk eltartott családokat is figyelembe vesszük, 15 ezer ember egzisztenciája került veszélybe.

Ám ez még nem a történet vége. A Hungerit Zrt. ugyanis, annak ellenére, hogy leállt a hízott szárnyasok feldolgozásával, nem került le a Négy Mancs Alapítvány interneten közzétett feketelistájáról. Gergely Zsófia, a szervezet magyarországi irodájának programvezetője szerint nyomós okuk van a bojkottfelhívás fenntartására. „Volt egy-két kérdésünk, amelyre a mai napig nem kaptunk választ a vezérigazgató úrtól – mondja. – Például nem tudjuk, mi a helyzet azokkal a kislibákkal, amelyeket a vállalat egyes telepeiről kényszertömést folytató vállalkozóknak is értékesítenek. Magyar József további tevékenysége sem makulátlan, hiszen a részesedése van abban a Komlósi Lúd Kft.-ben, ahol a libákat még mindig kínzással hizlalják.”"

hetero 2008.09.07. 14:48:03

A nagyvállalatoknál a manageri szinteken főképp politikai, hatalmi harcok folynak. Mindenki szarik bele, mi lesz a céggel 10 év múlva, a ma számít és főkép az egyén azonnali sikere.

Jack Skellington 2008.09.07. 15:47:48

Mik vannak?

Fordítási hiba került a grúz rendezési tervbe
www.origo.hu/nagyvilag/20080906-forditasi-hiba-kerult-a-gruz-rendezesi-tervbe.html

"A francia külügyminiszter elismerte, "egy fordítási hiba" miatt értelmezte másként Moszkva és a Grúzia, illetve ez EU másként a grúziai rendezési tervet. Sarkozy levelet írt az érintetteknek, amiben pontosítani próbálja a terv szövegét.

Az Európai Unió soros elnöki tisztét ellátó Franciaország külügyminisztere szombaton elismerte, hogy "egy fordítási hiba" hozzájárulhatott ahhoz, hogy a grúziai rendezési tervet másként értelmezi Moszkva és a Grúzia, illetve ez EU. Arra az újságírói kérdésre, hogy miből adódnak azok az értelmezési különbségek, amelyek az orosz csapatoknak az Dél-Oszétia és Abházia mentén létrehozott ütközőzónákból való kivonására vonatkoznak, Bernard Kouchner az EU-külügyminiszterek avignoni informális találkozóját követő sajtótájékoztatón azt válaszolta: "A fordításból, mint mindig ... Mindkét fél ugyanazt a papírt írta alá, de előbb franciául, majd angolul és oroszul".

A francia külügyminiszter ezzel elismerte annak a neve elhallgatását kérő oroszt tisztségviselőnek az állítását, aki pénteken az AFP francia hírügynökségnek azt mondta: az orosz szövegváltozatban "Abházia és Dél-Oszétia biztonságának" szavatolásáról van szó, míg a rendezési terv Miheil Szaakasvili grúz elnöknek angolul átadott példányában a biztonság "Abháziában és Dél-Oszétiában történő" szavatolása szerepel.

"Ez nem ugyanaz" - közölte le az orosz forrás. A megfogalmazásnak nagy jelentősége van, mert befolyásolhatja az orosz hadsereg által Grúziában létrehozott ütközőövezetek meghatározását - tette hozzá a tisztségviselő, aki szerint mindez a békefenntartás műveleteit is befolyásolhatja.

Kouchner elárulta, hogy az orosz és a francia elnök által augusztus 12-én a moszkvai Kremlben jóváhagyott szövegváltozatban, illetve annak fordításában elkövetett hibát Nicolas Sarkozy egy az orosz és a grúz elnökhöz egyaránt eljuttatott levélben próbálta meg korrigálni. "A levélben Sarkozy elnök pontosította, hogy a francia értelmezés szerint hogyan értendők ezek a pontok, hiszen a rendezési tervet mi írtuk és mi javasoltuk" - tette hozzá a francia külügyminiszter. Azt viszont nem árulta el, hogy az érintettek beleegyezésüket adták-e a francia javításhoz."

Jack Skellington 2008.09.07. 16:02:57

Dick Cheney egységre szólítja a Nyugatot a grúziai válság kezelésében
hvg.hu/vilag/20080907_cheney_gruzia.aspx

"Az Egyesült Államok és az Európai Unió szorosabb együttműködése mellett szállt síkra a grúziai válság kezelését illetően Dick Cheney amerikai alelnök, amikor vasárnap tárgyalt Franco Frattini olasz külügyminiszterrel.

A két politikus az észak-olaszországi Comói-tónál tartott nemzetközi gazdasági konferencia alkalmával találkozott egymással. Az olasz külügyminiszter szerint a megbeszélés során mindketten egyetértettek abban, hogy az Egyesült Államoknak és az Európai Uniónak szorosan együtt kell működnie a grúziai válság kezelésében.

"A kaukázusi válságot nem lehet rendezni, hacsak nincs intenzív együttműködés" - hangoztatta Frattini a negyven perces megbeszélés után, amelyen szó esett arról is, hogy az EU jelentős mértékben függ az orosz olajtól és gáztól. Az EU vezetői októberben fognak tanácskozni az orosz nyersanyagfüggőség csökkentéséről, és Cheney azt javasolta, hogy a találkozóra hívják meg Grúziát, Örményországot és Azerbajdzsánt is. Frattini üdvözölte a kezdeményezést, azt mondta, hogy továbbítja a javaslatot az EU soros elnökének, Franciaországnak.

A Cernobbióban tartott konferencián felszólalva Cheney éles kirohanást intézett Oroszország ellen. Olyan akciónak nevezte Moszkva grúziai fellépését, amely "sérti a civilizációs normákat". Cheney felszólította a nyugati országokat: együtt akadályozzák meg azt, hogy Oroszország szomszédai megfélemlítésére használja vezető energiaellátó helyzetét. Az amerikai alelnök azzal vádolta Moszkvát, hogy korszerű fegyvereket adott el Szíriának és Iránnak, a Damaszkusznak szállított fegyverek pedig Libanonban és Irakban tevékenykedő terroristáknál kötöttek ki."

Anr 2008.09.07. 16:05:49

www.theoildrum.com/node/4501
Dubai: A massive $300 billion investment in boosting oil production is underway which could see the Arabian Gulf deliver a staggering 10 million barrels of crude a day in added capacity by 2015 more than half from Saudi Arabia alone according to project research firm Proleads.

"Recent analysis of total global oil production and development projects indicate that world crude production capacity from all sources has the potential to rise from 87 million barrels per day to as much as 108 million by 2015," said Emil Rademeyer, director of Proleads.

Jack Skellington 2008.09.07. 16:07:16

Kommerszant: Oroszország katonai tömbbé alakítja az ODKB-t
hvg.hu/vilag/20080907_orosz_odkb_kommerszant.aspx

"A Kommerszant szerint "ilyen módon Moszkva a Varsói Szerződésre emlékeztető katonai tömbbé akarja alakítani az ODKB-t".

A tagállamok a nyilatkozatban nagy teret szenteltek a nemzetközi politikai helyzetnek, kifejezték szándékukat, hogy a biztonság megőrzésére törekszenek, s értésre adták, hogy "ki ellen barátkoznak": felszólították a NATO-t, hogy mérlegelje a keleti bővítés és az új rakétapajzs-elemek elhelyezésének lehetséges következményeit.

A csúcs a nemzetközi kérdések széles körével foglalkozott az iráni nukleáris program problémájától kezdve az afganisztáni helyzeten át a közepes és kisebb hatótávolságú rakéták elterjedésének megakadályozásáig - e rakéták teljes betiltását követelte -, s támogatásáról biztosította Oroszországnak egy átfogó európai biztonsági szerződés kidolgozására vonatkozó kezdeményezését. "Mmindebből az látszik, hogy a szövetség érdekszférája gyakorlatilag az egész világra kiterjed" - írta a lap."

Jack Skellington 2008.09.07. 16:13:11

India atomtechnológiát vásárolhat
hvg.hu/vilag/20080907_india_atom.aspx

"Az amerikai-indiai megállapodás értelmében az Egyesült Államok nukleáris fűtőanyaggal látja el a polgári célú indiai atomerőműveket. Az ázsiai ország mindmáig nem írta alá a katonai alkalmazású nukleáris technológiák terjesztését tiltó atomsorompó-szerződést, sőt - miután 1974-ben békés jellegűnek minősített robbantási kísérletet hajtott végre - saját atomfegyverre tett szert. Az NSG közvetlenül az indiai atomrobbantás után jött létre, és menten feketelistára helyezte Újdelhit.

Kezdetben sem India, sem az Egyesült Államok nem óhajtott semmiféle kikötést elfogadni a tilalom feloldása fejében. Az NSG-tagok egy csoportja azonban - Ausztriával, Svájccal, Írországgal, Hollandiával, Norvégiával és Új-Zélanddal az élen - mereven elzárkózott az engedélytől, mert az volt az álláspontja, hogy a felfüggesztéssel tulajdonképpen megjutalmaznák Indiát atomfegyver kifejlesztéséért, ami megnehezítené az olyan országok nukleáris törekvésének kezelését, mint Irán. Az egyeztetések már augusztusban megkezdődtek, de egészen mostanáig nem jutottak dűlőre a felek. Washingtont ugyanakkor borzasztóan szorította az idő, mert a közelgő választások miatt a kongresszus szeptember végén befejezi munkáját, tehát az amerikai-indiai megállapodás ratifikálásának addig meg kell történnie."

BlackVoid 2008.09.07. 18:05:14

"Egy ismerosom viszont zavarbaejto dolgot vetett fel nekem, amikor errol beszelgettunk. Azt mondta, hogy nem az az elso eset, hogy az evolucio soran elvesztettuk valamilyen kepessegunket. Pl. azt sem tudjuk ma, hogy hogy kell landzsaval vadaszni es allatokat elejteni. Azt sem tudjuk, es valoszinuleg nem lennenk kepesek ra, hogy napi 10-20 kilometert gyalogoljunk, minden nap, mert van auto, tomegkozlekedes, lift az epuletekben."

Ennek semmi koze az evoluciohoz. Ezeket a dolgokat meg lehet tanulni. A kepessegeket a jelenlegi kultura / civilizacio vesziti el es nem az emberi faj. Majd ujratanuljuk ha muszaj lesz.

BlackVoid 2008.09.07. 18:50:29

Anr:
Nagyon is logikus magyarazatok vannak arra, hogy az olajcegek es a politikusok miert nem kiabalnak.
Amikor a Shell par eve kozze tette, hogy a tartalekai 20%-al alacsonyabbak mint az eddig hirdetett, a reszvenyek nagyot zuhantak. A CEO-t menesztettek. Az olajcegek megtanultak, hogy KUSS. Masreszt a le igy is dol. Egyebkent is nem azt kell nezni, hogy mit dumalnak, hanem hogy mit csinalnak. Ha hinnenek az IEA / EIA elorejelzeseknek, akkor epiteni kene a fimomitokat. De nem epitik. Beruhazni kene ezerrel. De nem, inkabb reszvenyt vasarolnak vissza.
A szakmanak ugyanakkor az a resze aki kozvetlenul nem erintett, vagy visszavonult mind kongatja a veszharangot: Campbell, Al-Husseini, a volt CEO fonok, Matthew Simmons es meg sokan masok. Es a Chevronnak is van egy reklamja amiben lemegy a palcaval az urge, jo sokara jon fel es felig van a tank.

A politikusok egy resze is kepben van es erre van is bizonyitek. Cheney 1999-es beszede, az iraki invazio, egy csomo orszagban az energiaszektor allamositasa, Oroszorszag felvasarlasi hullama az olajpiacon.
Ugyanakkor a politikusok nem akarnak panikot kelteni. Es nem akarnak valasztast sem vesziteni. Egy felkeszulesi program nadragszijmeghuzassal jarna, ez nem tetszene a nagy multiknak, a nagy bankoknak es az embereknek sem. Rovidtavon mindenki ellenerdekelt.
Masreszt ezek az emberek politikusok nem fizikusok, nem tudosok. Nem kepesek atlatni hogy mi van. Nem kepesek felfogni a dolog jelentoseget. Fingjuk nincs arrol, mi az hogy EROEI vagy az hogy flow rate.
Ugyanakkor itt is, a visszavonult donteshozok egy resze szinten figyelmeztet, pl. Bill Clinton.

Minden szereplo a sajat (rovid tavu) erdekei menten cselekszik. Van logikus magyarazat. Hat ennyi.

JOJó 2008.09.07. 19:05:38

Az itthon talált gázmezők az mennyire kacsa? Vagy drága a kitermelése? Valahol azt írták 10 évre elegendő ,amit találtak mostanában.
Erről tudtok valamit ? (KÖSZI)

BlackVoid 2008.09.07. 20:03:50

Nem kacsa, de nem veletlen, hogy meg nem jon onnan egy csep gaz sem. Draga lesz kitermelni, rossz az energianyereseg. Es nem a mienk hanem az Exxon-e.

Kopi3.14 2008.09.07. 20:34:34

Valamit most nagyon nem értek: visszafogták a termelést-különböző okok miatt, a vásárlás nem nagyon csökkenne, az árak mégis lemennek? Ez milyen piac?

YP 2008.09.08. 06:42:25

A kérdésekre ma este fogok tudni válaszolni.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.08. 09:50:27

Egy sajtóhír, ami kapcsolódik vitánkhoz a panel lakótelepek hőszigetelésének értelme, esélyessége tárgyában. Valami azt súgja nekem, hogy a miskolci Avasi lakótelep, az ország egyik legnagyobb telepe (50 ezer lakos) teljes hőszigetelésére már nem fog sor kerülni.
A telep rohamos gettósodása és az ebből következő "white flight" egész Miskolcot, tehát a belvárost és a kertes családi házas részeket is sújtja majd. A többi nagyvárosban nyilván hasonló lesz a helyzet.

Ráadásul a cikkben leírt folyamat észbontóan leutánozza az USÁ-ban feltalált subprime-hitelezést. A hitelpénzrendszer gyorsítja a magyar nagyvárosok pokollá válását is...

www.magyarhirlap.hu/cikk.php?cikk=152462

Magyar Hírlap: Menekülnek a fészekrakó romák elől

"Tény, hogy a hazánk egyik legnagyobb lakótelepeként ismert Avason rövid időn belül kiugróan megnőtt a roma családok száma. Demeter Tibor, az egyik helyi ingatlanközpont vezetője is azt állítja, hogy az utóbbi hónapokban mind többen fordultak irodájához, hogy segítsen gyorsan, akár áron alul értékesíteni az Avason lévő ingatlanjukat, mivel romák tömeges beköltözését tapasztalják. A lakástulajdonosok félelme kettős: egyrészt azt mondják, hogy az új lakók viselkedése lehetetlenné teszi a normális életvitelt, másrészt attól tartanak, hogy éppen ennek hatására ingatlanuk értéke csökken.

A Miskolc szélén álló nagypaneles lakótelepen közel ötvenezren élnek, ebből az Avas II.-n súlyosabb a helyzet, szakértők szerint ennek a területnek a gettósodásától kell tartani leginkább. Főként a Szilvás és az Áfonyás utcai házak lakói próbálnak szabadulni ingatlanjuktól. Amint egy nevét felfedni nem kívánó lakó elmondta: "A környék eddig sem a jó közbiztonságáról volt ismert, de ami manapság zajlik, az kibírhatatlan: a folyamatos dáridózás, verekedés miatt állandó félelem az életünk. Pár hét alatt mindent eltüntettek, ami fémből van, attól rettegünk, hogy sötétedés után beleesünk egy aknába, fedő ugyanis már egyiken sincs." "

"A bírálók szerint a bankok felülértékelnek, azaz például egy avasi, hatmillió forint piaci értékű ingatlant 7-7,2 millió forintra értékelnek, így erre az összegre igénylik a hitelt. Ez azért jó a pénzintézetnek, mert ezek az ingatlanok ugyan kisebb nehézségek árán, de haszonnal értékesíthetők akkor is, ha tulajdonosaik nem tudják fizetni a törlesztő-részletet. Márpedig ez igen gyakran előfordul, ugyanis a beköltöző romák mélyszegénységben élnek. "Tudtommal semmiféle önrésszel nem rendelkeznek, márpedig ingatlanvásárláskor a hitelképesség megállapításához alapvető feladata lenne a banknak mindezt megvizsgálni – mondja Demeter Tibor. – Még a tulajdoni lapot is a hitelügyintézőjük szerzi be a földhivataltól, mert annak négyezer forintos díját sem tudják megfizetni ezek az emberek."

Az ingatlanszakértő szerint egész iparág épült egy jogi kiskapura. Mindenki jól jár: a banknak érdeke, hogy hitelt helyezzen ki, a romáknak, hogy lakáshoz jussanak. Megjegyzi: információi vannak arról, hogy busás haszonért a hitelügyintézők hamisítják a hiteligényléshez szükséges munkáltatói igazolásokat, a lakásvásárlóknak nincsenek ilyen papírjaik. "

H. Zs. 2008.09.08. 11:31:13

Oil Rises From Five-Month Low as Hurricane Nears Gulf of Mexico

Sept. 8 (Bloomberg) -- Crude oil rose from a five-month low as the approach of Hurricane Ike delayed the resumption of production in the Gulf of Mexico.

www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aWa49Kk3UcOs&refer=home

Batkaa 2008.09.08. 12:10:59

Most úgy néz ki, Ike is bemegy az öbölbe.
(és kiüt egy másik szektort...?!)

www.nhc.noaa.gov/graphics_at4.shtml?5day#contents

Anr 2008.09.08. 12:42:35

kicst mas, de azert kapcsolodik.
ha az olajar gazdasagi hatasat figyeljuk erdemes figyelni azokat az iparagakat, amik kulonosen erzekenyek az olajarra. amig azok jol mukodnek, addig a gazdasag gaykorlatilag semmit sem erzett meg a magas olajarbol, ha bedolnek, akkortol indulnak a gazdaasgi problemak.
szerintem az egyik legjobb ilyen prediktiv iparag az asvanyviz piac. a koltsegek nagyresze ugyanis a szallitasi koltseg, es a helyetesito termeke a csapviz sokkal olcsobb, vagyis luxuscikkrol beszelhetunk.
www.worldwatch.org/node/5878
The U.S. bottled water market is slowing down after years of steady growth, suggesting that international awareness campaigns may be curbing consumer demand.

While bottled water continues to expand in global popularity, the U.S. market is expected to grow 6.7 percent this year, the smallest increase this decade, according to data collected by the Beverage Marketing Corporation.

BlackVoid 2008.09.08. 13:18:08

Az igazi kanari iparag (erzekeny az olajarra), az a repules. Be is csodolt mar tobb mint fel tucat legitarsasag.
Az ujauto eladasok szinten lejtmenetben.

Holnap egyebkent OPEC csucs, szerintem a hivatalos allaspont az lesz, hogy nem csinalnak semmit.

slowrunner 2008.09.08. 13:21:46

Anr 2008.09.08. 12:42:35

Így van, az ásványvíz, meg a hasonlók visszaszorulnak.
Én pont emaitt vagyok talán optimistább, mint az idejárók/írók többséges, sztem ui, retteneteses sok tartalék van abban, ha visszaszorul csak a luxus, meg a pusztán kényelmi célú olajfogysztás.
Eltűnik az ásványvíz, a chips, esetleg újra felfedezzük az újságpapírt, mint WC papírt, meg a textilzsebkendőt. (ahogy gyerekkoromban volt, és nem vagyok öreg).

Batkaa 2008.09.08. 13:36:28

slowrunner,
ettől nő a GDP...!
Ha nem nő a GDP, akkor újra kell gombolni a kabátot, mert ma MINDEN a növekedésre van kihegyezve. Erre mondják sokan, hogy nem fog menni konfliktus nélkül és akár el is durvulhat.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.08. 16:11:46

A baj nem az ásványvjz, hanem, hogy ma már a TESCO-ban terem a kaja, a falusiak nagy része se termel ennivalót. A leépített önellátást nem lehet varázsütésre újjáépíteni, ha egyszer csak nagy hirtelen megdöglik a szupermarket-kanári.

BJ 2008.09.08. 16:47:22

www.berr.gov.uk/files/file46984.pdf

extra érdekes anyag - UK energy flowchart

nagyon szemléletesen bemutatja az angol energiaforrásokat és az energiafelhasználást, jól látni az arányokat.

Magyarországra nem készült ilyesmi?

UrsaMaior 2008.09.08. 17:23:14

Ez a CEO-k élnek magánhadsereg által védett erődökben, nos ezt hívják brazílializációnak, vagy valami ilyesmi. Mell Gibson Váltságdíj című filmjében mond erről egy jó sztorit a Gary Sinise által játszott főgonosz. Ha valaki tudja a a könyv címét kérem ossza meg velem.

Intuitív
A városi gengszterek akkor veszik el a terményedet, ha birka paraszt vagy azaz aként viselkedzs. Ha öntudatos földművesként rendesen felfegyverzett milícia vigyáz a környékre (lásd végvári vitézek és a felcsatolt karddal történő betakarítás), akkor ez minimum két esélyes.

BlackVoid 2008.09.08. 17:27:52

Ike telibekapja a Mexikoi obol olajtermelo letesitmenyit a modell szerint:
www.theoildrum.com/files/ike_12z_07sep_gom.jpg

Salvor 2008.09.08. 17:33:57

Akkor ujabb olajaresesre szamithatunk? YP szerint ugyanis a mult heten a hurrikan miatt esett az ar. Meg nehany hurrikan es 80 dollarra esik az olaj.

the_chantor 2008.09.08. 19:01:21

jóval több tényezőből áll össze az olaj ára, nem azért esett, mert a hurrikán elvitte az ár egy részét :)
de YP elemzésére kíváncsi vagyok én is, mit vár, ha beletrafál Ike az olajhálózatba.

Anr 2008.09.08. 19:46:12

telibekapja, igen, de csak 3-as hurrikankent, amire ha jol tudom meretezve vannak a cuccok
www.nhc.noaa.gov/refresh/graphics_at4+shtml/151330.shtml?table#contents
ha kuba nem lett volna utban 4-es, vagy 5-oskent ert volna oda

YP 2008.09.08. 20:02:20

Salvor 2008.09.08. 17:33:57


Átmenetileg biony tovább is eshet ettől az olaj, ha a finomítók továbbra sem veszik, és a LOOP sem fogja átvenni még egy darabig. Azt nem tudom, honnan lesz benzin a környéken szeptember közepén. Jelenleg legalább 1.5 mbpd olajjal több van a piacon, mint amennyi a jelenlegi feldolgozási kapacitás.

Tehát ha az OPEC holnap azt mondja, hogy nem csinálnak semmit, csak ragaszkodnaka kvótához (mostanában felülteljesítették), akkor az olaj ára pár dolcsit még eshet. Ha azt mondják, hogy visszavesznek 1 mbpd-vel Q4-től, akkor nem igazán hiszek a további csökkenésben.

Bár szerintem elég érdektelen, hogy mi történik 1-2 hetes távlatban. ha nem lesz meg idén a 120 USD átlag (+- 2.5%), akkor felül fogom vizsgálni a számítási módszereimet. Egyébként nem. :-)

YP 2008.09.08. 20:04:58

Jack Skellington 2008.09.07. 15:47:48


Fordítási hiba... :-D

LOL

Ez - ha lehet - még egy fokkal viccesebb, mint az EU, ahol a tudósok és a kormányok 3 éven keresztól 'félreértették' egymást a bioüzemanyagokkal kapcsolatban. :-)

Fordítási hiba, félreértés... LOL. Ennél jobb kifogásokra nem futja? Nem valami nagy a szellemi potenciál...

YP 2008.09.08. 20:08:44

"Magyarországra nem készült ilyesmi?"

Készül.


Magyarország esetében (sőt, az EU) nagyon érdekes, hogy a névleges kapacitás van sok helyen megjelölve a számításokban, nem a tényleges. Pl., ha megnézzük az energy.eu oldalt, abból az derül ki, hogy nálunk 65 MW a szélerőművi kapacitás. Ez is kevés, de azért 1% környéke.

Ha viszont az MVM adatait nézzük, hogy mennyi volt a tényleges energiatermelés, és abból visszaosztunk, akkor az derül ki, hogy nem 65 MW az, hanem 8 MW.

Azaz a 65 MW a névleges, (ennyi lenne, ha ideálisak lennének a szélviszonyok mindig), a 8 MW pedig a tényleges (ennyi áramot csináltak tényleg, azaz ennyi szer 24 szer 365 MWh-t. Más szóval: a tényleges kapacitás a névlegesnek csupán 12%-a Magyarországon a szélerőművekre. (A világátlag 22% körül van.)

BJ 2008.09.09. 08:43:02

YP 2008.09.08. 20:08:44

engem több dolog is meglepett az ábrával kapcsolatban, de a legnagyobb 'eye opener' az erőművi veszteség mértéke volt az erőműben megtermelt áramhoz képest

plusz meglepően sok az energiaipar saját felhasználása is

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.09. 10:52:54

MÉg a minapi miskolci hírhez kapcsolódik egy magánblog-beszámoló, amihez a linket egy nagyon nem PC szájton találtam, le se írom, hol, de a lényeg a lényeg:

mover.blog.hu/2008/09/08/miskolc_egy_varos_ujra_a_kozepkorban

"Eleinte csak par apró hír jelent meg (szigorúan csak a helyi médiákban): a betörések, fosztogatások, rablások egyre mindennaposabbá váltak. Később már az ismerőseim is saját maguk meséltek, mi minden történt velük: ki melyik városrészt kerüli még nappal is, ki melyik kerülőjárattal jár be dolgozni csak azért, mert a közvetlen buszjárat a munkahelyére már korántsem biztonságos, kinek hányszor törték fel a hétvégi házát a környéken, kinek lopták el fényes nappal a nyakláncát a város egyik főterén stb. Szépen lassan már én is megszoktam a város közepén átfolyó Szinva patakban fürdő/mosó roma gyerekek, asszonyok látványát, már azon se lepődök meg, hogy a ház előtti kukához 20 percenként új újrahasznosító érkezik családostól..."

"Szépen lassan a város mára teljesen élhetetlenné vált. Azon veszem észre magam, hogy már meg se lepődök rajta, mikor a hatvan éve a városban lakó s azt nyaralások kivételével soha el nem hagyó édesanyám közli: ha veszek magamnak egy lakást bárhol is a világban, akkor szívesen elköltözne innen ő is arrafelé ahol lakom. Gyakorlatilag mára a gyerekkori barátaim, egyetemi évfolyamtársaim közül csak 1-2 maradt a városban, mindenki megy el innen. Szépen lassan a 30 alattiak 60-70%-a Miskolcon már roma (a város mintegy 150 ezres lélekszáma mellett ez már eléggé riasztó), a többségi társadalom jelentős része viszont nyugdíjaskorú."

Szóval ennyit arról, fel fogják-e újítani a panel lakótelepek zömét egy vészprogram keretében...
Mellesleg a blogíró nyilván nem erőforrásválságtudatos, különben nem a negatívumok között sorolná fel a kukázást (újrahasznosítást) és a patakban mosást, ezek a "vissza a jövőbe" félreismerhetetlen jelei, és önmagukban rendben lesznek idővel, a modern civilizáció bukásával. (persze nem is lesznek teli kukák, de patakban mosás lesz)

Szerintem, ha egyáltalán bármilyen kollektív erőfeszítésre képes lesz még a panel kapcsán a társadalom a válság sűrűjében, amikor batyus menekültek tízezrei lepik el az utakat (bár ez se tarthat sokáig, mennyi kaja lesz ehhez), az csak egy gyors, radikális paneltalanítási akció lehet.

Tehát, ha egyáltalán megszervezhető ilyen (kétlem), akkor a rendfenntartó erők (Hadsereg, nemzetőrség, rendőrség, felfegyverzett polgárőrök, lakókörnyéki szabadcsapatok) aktív részvételével meg kéne próbálni földet osztani a panelban, putrikban lakó cigányoknak és bárkinek, aki igényli, tehát panellakóknak, valhogy segíteni a telepeseket vályogviskók, bádogkunyhók, stb. építésében, szerszámhoz, vetőmaghoz juttatni őket és a karhatalmilag kiürített panelházakat helyben sorra felrobbantani, otthagyva a romkupacokat, guberáljon belőle, aki akar. Az elszállításhoz se energia, se lerakóhely nem lesz.

A panellakótelep a környék rákos daganata, rablófészek lesz, ha ezt nem leszünk képesek megtenni. Kisvárosi pár tömbös telep esete lehet más, ha szigorúan elejét veszik az elrablósodásnak, ilyenből kijárhatnak a lakók a közelben kiosztandó parcelláikra, mert komfortosabb, mint valami bádogviskó.

Batkaa 2008.09.09. 12:23:32

Rablófészek lesz. Legfeljebb, ha a szervezett társadalom maradékainak lesz hozzá elegendő ereje, mint rablófészket fog lerobbantani néhányat, hogy ne térjenek vissza bele egy esetleges sikeres tisztogató akció után. (Ha lesz hozzá robbanóanyag, meg ember, aki tudja, hogy hova tegye azt az anyagot...)

Nem látszik, hogy lenne fékezés a létfalnak csapódás előtt, jó lenne, de nem lesz.

JOJo 2008.09.09. 12:25:51

Egy új eljárásnak köszönhetően olcsóbban lehet olajjá alakítani a műanyaghulladékot. A módszert egy thaiföldi hulladékfeldolgozó vállalat fejlesztette ki.

index.hu/tudomany/olaj080909/

Két évi fejlesztési munka eredményeként sikerült egy, az eddiginél olcsóbb ipari méretű eljárást kidolgozni. Délkelet-Ázsia egyetlen ilyen olajelőállító üzeme ez év májusában indult el. Naponta tízezer tonna műanyagot képes feldolgozni és ezzel hat-nyolcezer liter jó minőségű olajat, illetve olajszármazékot előállítani.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.09. 12:31:02

A zsidó boltja nem megy csődbe, mert szombaton zárva tart...

slowrunner 2008.09.09. 13:07:22

Arma Gedeon · olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.09. 10:52:54


Van ilyen, meg olyan paneltelep is. Nem jó itt sem a túlzó általánosítás.
Vannak kifejezzetn élhető, kulturált társasházak, történetesen panelből.
A gettósodás nem aszerint válogat, hogy panel vagy tégla, vagy vályog.
Úgyanúgy érintett a vidék, sok falu(-rész) is, sőt.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.09. 13:12:26

Igaz. Eleve írtam, hogy a kisebb, jobb környezetben levő panel megvédhető, az meg igaz, hogy falvak és régi belvárosok is gettósodnak. Minden típusú településnek szüksége lesz egyfajta rehabilitációra a válsághoz alkalmazkodás keretében. Szerimntem is ki fognak alakulni a rablótanyák, ahogy máris kezdenek, és ez fogja kikényszeríteni a robbantásukat. A rablókat le kell telepíteni belőlük, mint a hajdúkat (rablók voltak ők is épp eléggé), aki nem él vele, az áldozatul eshet a rendfenntartásnak. Ha szabad kisegzisztenciák Kertmagyarországa lesz, akkor az önszerveződő (kis)polgárság tesz majd velük rendet, ha feudalizmus lesz, a nagyurak irtatják ki őket, kivéve, akiket szolgálatukba fogadnak katonának, hóhérnak, rabszolgafelügyelőnek.

Én az előbbire szavazok, földosztással. Cigánynak is.

JOJo 2008.09.09. 13:17:42

Arma illúzió a földosztás, szinte biztos ,hogy a földek az elitnél fognak csoportosulni.

BJ 2008.09.09. 13:18:04

Duronelly globális inflációt vár középtávon

index.hu/gazdasag/penzbeszel/2008/09/09/a_vegso_megoldas/

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.09. 13:31:17

"Arma illúzió a földosztás, szinte biztos ,hogy a földek az elitnél fognak csoportosulni."

Szinte biztos. Már megint egy zsidóvicc jut az eszembe: "nincs nekem egy vasam se, de meg akartam mutatni, hogy szivem, az nekem is van!"
Hát bizony az újfeudalizmus az esélyes, de én a szimpatikusabb utópiát hirdetem.
Basszus.

JOJo 2008.09.09. 13:34:15

Én a demokráciával vagyok így.... Még mindig nem mondtam le róla!:)

JOJo 2008.09.09. 13:36:15

A magyar küldöttség pekingi olimpiai szereplése újra ráirányította a figyelmet arra, hogy egy ilyen világesemény nemcsak a sportolók egyéni vagy csapatteljesítményéről szól. Magyarország fejlődésének is, európai szintre való felzárkózásának egyik nagy lehetősége lenne, ha megnyernénk a 2020-as olimpiarendezés jogát. Az országot érintő fejlesztések, beruházások mellett ugyanakkor az egész országot összefoghatná egy ilyen jellegű próbatétel, melyre ugyancsak nagy szükség lenne - állítja Michael Smithing, a Colliers International budapesti ügyvezetője.

www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=14&i=101924


Na más is optimista hangulatban van...

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.09. 13:47:03

Egy magyar űrprogram is jót tenne. Van is tippem, kiket kéne fellőni...

JOJo 2008.09.09. 13:48:21

Augusztusban minimálisan csökkenhetett az infláció, az ősztől pedig remény van a pénzromlási ütem jelentősebb esésére is - derül ki a Portfolio.hu hagyományos piaci felmérésének legfrissebb eredményeiből. 2009 végére összejöhet a jegybank inflációs célja.

Orbán Gábor az Aegon Befektetési Alapkezelő szakértője szerint több érv is szól a dezinfláció mellett: "A magas bázisok végre kifejthetik hatásukat: a csökkenő nyersanyagárak, beleértve az élelmiszerárakat is, a korábban általunk vártnál alacsonyabb pályára állítják a magyar inflációt az idei évben. A tavasz óta végbement nominális árfolyamerősödés nagyságrendjében és sebességében összemérhető a 2001-es sávnyitáskor végrehajtott monetáris szigorítással. A sáveltörlést is figyelembe véve a kondíciók szigorodása nyilvánvalóan szándékolt volt, tehát a jegybank hitelességi többlete is megvan hozzá. Az árfolyamerősödés direkt, illetve hitelességi összhatása nagy eséllyel képes lehet megtörni a magyar inflációs pályában rejlő inerciát. Az iparcikkek körében már a múlt havi adatban is tetten érhető volt az árfolyamerősödés dezinflációs hatása, és ez a tendencia folytatódik a jövőben is. A lanyha gazdaság is kedvez a dezinflációnak, a hazai kereslet gyengélkedése mellé most már a külső dinamika érezhető lassulása is társul." A fentieken túl még egy egyszerű tényezőt is megemlítenek az elemzők, ami a decemberi előrejelzéseiket mérsékelte: a vártnál kisebb a gázáremelés mértéke.


www.portfolio.hu/cikkek.tdp?h=1&k=3&i=102078


Lesz ürprogramra is pénz :)

JOJo 2008.09.09. 13:51:04

A belgrádi parlament kedden ratifikálta a szerb-orosz energetikai szerződést, amely az orosz Gazprom társaságnak ellenőrzési jogot biztosít a NIS szerb olajmonopólium felett.

Szerbia bekapcsolódik a Déli Áramlat nevű gázcsővezeték projektbe.

www.mno.hu/portal/583923

JOJo 2008.09.09. 13:55:17

Az Európai Unió (EU) levonja a megfelelő következtetéseket abból, ha Oroszország nem vonja ki október 15-ig katonáit Grúziából, Abházia és Dél-Oszétia területét kivéve – figyelmeztetett Nicolas Sarkozy keddre virradóra Tbilisziben.


www.mno.hu/portal/583901


Kíváncsi vagyok ,mi lesz a következtetés!:) Vagy megfelelő lesz -e???

JOJo 2008.09.09. 13:59:56

A Fidesz évadnyitó frakcióülésén a parlament feloszlatásáról tárgyal majd. Orbán szerint ez a kivezető út a jelenlegi kaotikus helyzetből. És elég hozzá a képviselők felének a szavazata

index.hu/politika/belfold/parlamentfel/

Egy kis aktuál-bel-politika, én meg lépek pol altra!:)

BlackVoid 2008.09.09. 14:29:09

"Az Európai Unió (EU) levonja a megfelelő következtetéseket abból, ha Oroszország nem vonja ki október 15-ig katonáit Grúziából, Abházia és Dél-Oszétia területét kivéve – figyelmeztetett Nicolas Sarkozy keddre virradóra Tbilisziben."

A következtetés: hiába pofázunk az oroszoknak, nincs hatása. Szankciókat meg nem merünk befezetni.

JOJo 2008.09.09. 15:27:50

Arra van valakinek infója ,hogy Irántól ( így ,vagy úgy:) , mennyi földgázt lehetne elvezetni Eu fele?

(hollandok már ráparáztak ,hogy lesz a közeljövőben Usa beavatkozás, Irakban meg elkezdték csökkenteni az ott állomásozó katonákat az amcsik, tehát lehet megnyílik Irán is)

moonshadow · http://www.dolgaim.hu 2008.09.09. 16:03:20

Erőlködések:

"Otthoni üzemanyaggyártó rendszert mutatott be egy amerikai cég, az E-Fuel [1]. A mosógép méretű szerkezetet élesztővel és emberi fogyasztásra nem alkalmas cukorral kell feltankolni, és az ebből létrejött bioüzemanyaggal rögtön fel is lehet tankolni az etanolos autókat. Az EFuel100 MicroFueler névre keresztelt gép 2008 végétől lesz megvásárolható, kicsit több mint másfél millió forintért. Használatához persze Amerikában is engedélyt kell kérni, mert nem lehet csak úgy etanolt gyártani. "
index.hu/tudomany/biotech/uzem080509/


Műanyag hulladékból vissza olaj:
"Naponta tízezer tonna műanyagot képes feldolgozni és ezzel hat-nyolcezer liter jó minőségű olajat, illetve olajszármazékot előállítani."
index.hu/tudomany/olaj080909/

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.09. 16:09:01

A Balaton partjára is érdemes telepíteni egy napolaj-kinyerő üzemet.
Lassan zárva kéne azt a bótot tartani hétfőtől péntekig is, hogy ne menjen csődbe...

H. Zs. 2008.09.09. 16:32:00

Oil Falls as Minister Comments Signal OPEC Won't Cut Output


Sept. 8 -- Crude oil fell to a five-month low as the Saudi Arabian and Venezuelan oil ministers signaled that OPEC may maintain production levels when it meets today in Vienna.

www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aWqJm2n1J6SM&refer=home

H. Zs. 2008.09.09. 16:36:53

Gyorsan változik a világ: :)

OPEC to cut real output by 500,000 bpd

VIENNA (AFP) - OPEC will agree to cut its real output by up to 500,000 barrels per day at its meeting on Tuesday while leaving its official production policy unchanged, energy consultancy PFC Energy said, citing unnamed sources.

news.yahoo.com/s/afp/20080909/ts_afp/opecoilenergypfc_080909115000;_ylt=ApVuunjmbxa8Q9.m83Jroh6AsnsA

Salvor_ 2008.09.09. 17:37:12

WTI: 104 dollar, Brent: 101.6 dollar, most eppen. Lesz-e a heten 100 dollar alatti olajar?

USA szovetsegi koltsegvetesi hiany: az idei penzugyi evre (ami szeptemberrel er veget) vart hiany 407 milliard dollar, a kovetkezo (oktobertol indulo) penzugyi evre vart hiany 438 milliard dollar. Ez utobbi valoszinuleg joval tobb lesz, mivel a gazdasagi helyzet romlik. Az idei evi deficitre meg juliusban is 20 milliarddal kevesebbet vartak. Ez csak a koltsegvetes. A folyo fizetesi merleg hianya 800 milliard dollar korul varhato. Es emellett van lakossagi, allami, onkormanyzati es vallalati eladosodas (ezek egy reszet tartalmazza a folyomerleg).

the_chantor 2008.09.09. 18:30:03

news.bbc.co.uk/2/hi/business/7604592.stm

index.hu/gazdasag/vilag/ingang080909/

Összeomlott a brit ingatlanpiac

| 2008. szeptember 9., kedd 16:51

A hitelválság miatt a bankok óvatosabbak és szigorúbbak, egyre nehezebb hitelhez jutni: így viszont csökkent a lakáseladások száma, az árak pedig zuhannak. Van, aki szerint a tavaly õszi szinthez képest 25 százalékos áresésnél lehet a mélypont, most tíznél tartunk.

YP 2008.09.09. 19:57:57

szerintem ezt érdemes elolvasni:


Folly of the progressive fairytale

www.guardian.co.uk/commentisfree/2008/sep/09/russia


"Let there be no mistake: Russia is, in some respects, a dangerous state. With their background in the security services, its leaders are ruthless pragmatists who will use any means to achieve their objectives. Their goal may be to roll back western influence in Russia's near abroad, but their strategy is to take whatever they can. Perceiving the west to be in decline, they are testing whether it has any coherent strategy to protect its interests. From what we have heard from our leaders, it does not.

A start would be to shelve plans for further Nato expansion, while making it unequivocally clear that existing commitments in eastern Europe and the Baltic states will be honoured. At the same time every effort must be made to reduce Europe's dependency on Russian energy. Western leaders need to acquire a capacity for realistic thinking, or else they will be woken from their dream of progress by the force of events."

YP 2008.09.09. 20:06:36

Volt egy felettébb érdekes látogatásom Pakson tegnap.

Egy csomó részletet egészen biztosan NEM fogok elmondani, de azért van publikus része is.

Kb. 750 milliárd forintba kerülne mai áron egy új, 1 GW-os blokk. Mivel 2 blokkot szeretnénk, ez 1 500 milliárd forint. (Összehasonlításul: nagyjából 1 500 milliárd forintot költ az ország 1 év alatt egészségügyre [paraszolvencia és gyógyszervásárlás nélkül].) Ennyi pénz tehát "létezik".

Ami nem létezik, az az építési kapacitás a láthatáron, a magyar urán, a magyar dúsítási képesség, stb. Mindazok, akik itt (vagy másütt) 2020 előtt új blokkokban reménykednek, csúnyán csalódni fognak. 2020 pedig messze van, ugyebár. Addig (és aztán) kábé bármi lehet.

moonshadow · http://www.dolgaim.hu 2008.09.09. 20:24:11

Na tessék, pedig ebben azért reménykedtem. :(

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com 2008.09.09. 21:02:33

Ami az urándúsítást illeti, meg a fűtőelem-elhelyezést, netán pár alkatrészt az erőműhöz, ebben az oroszokkal lehet kooperálni. Tehát még inkább megfontolandó, kell-e medvére csaholnia politikusainknak.
Közben megtaláltuk az orosz gáz- és olajfüggés alternatíváját!
Az orosz dúsított urán...

Batkaa 2008.09.09. 21:10:25

Yp,
engem inkább megnyugtattál. Nem vagyok atomellenes, de aggódva figyeltem az új erőműről szóló híreket. Meg vagyok róla győződve, hogy a szűkülő világ körülményei közepette nem lehetne biztonságosan üzemeltetni.
Éppen elég lesz megbirkózni ezzel a négy meglévő blokkal.

Salvor_ 2008.09.09. 21:17:41

Pedig egy uj atomeromu epitese a leheto legjobb dolog lenne, amit tehetnenk. Europaban egyedul a franciaknak volt annyi eszuk, hogy az aramtermelest szinte teljesen az atomeromuvekre alapoztak.

En is attol tartok, hogy alig-alig lennenk kepesek megepiteni egy uj eromuvet, annyira lezullott ez az orszag sok tekintetben. Lasd pl. a merto koruli szenvedest. Igaz, akar kulfoldi ceggel is megepittethetnenk.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com 2008.09.09. 21:49:16

HA a világ tele lesz atomerőműberuházással, a kevés építőcég a tőkeerősebb megrendelőkhöz megy majd. A nyersanyagok ugyanígy.

YP 2008.09.09. 21:55:45

Salvor_ 2008.09.09. 21:17:41

Hát, én a műszaki vezérigazgatóhelyettessel és a műszaki igazgatóval dumáltam kb. másfél órát, és amit ők mondtak, annak alapján szóba nem jött, hogy MI, magyaruk tudnánk építeni ilyet. A műszaki vezérhelyettes 1977-ben kezdett el ott dolgozni (pedig asszem csak 1982 körpl indult be Paks, szóval az építésnél is ott volt). Elég meggyőző volt a pasas... most nem részletezném, inkább hidd el. :-)

Mindenesetre az fel nem merült benne, hogy mi meg tudnánk építani magunknak egy atomerőművet. Sok mindenről hasonlót gondol egyébként, mint azok (egy része), akik ide (is) írnak. De azt hiszem, ezzel ki is merítettem a publikus részt.

Salvor_ 2008.09.09. 22:02:23

A "magunk epitsunk atomeromuvet" dolgot ugy gondoltam, mint ahogy a mar meglevo paksit epitettuk. Nyilvan abban is volt resze az oroszoknak, bar a technologia atadasan kivul nem tudom mennyi, meg vettuk a reaktortartalyokat stb. De attol tartok, hogy egy ilyen merteku hazai reszvetelhez is igencsak ossze kene szednunk magunkat, ha menne egyaltalan. Ma minha nehezebben mennenek ezek a dolgok, mint regebben, hiaba van tobb penz (hitel), meg nincs cocom lista.

YP 2008.09.09. 22:05:07

Egészen hihetetlen, hogy a dollár folyamatosan erősödik. Már majdnem 1.40-en áll, 6 hete még 1.60 volt. Volt valaki, aki ilyen mérvű erősödésre számított?

Gusztáv óta nem megy a GOM. 10 napja. Napi 1.2-1.3 mbpd. Az minimum 12 mbpd eddig - az SPR-ből. Nem (illetve alig) megy a LOOP, Port Fourchon diszfunkcionális. Minimum 2, inkább 2.5 mbpd finomítói kapacitás kiesett. Félelmetes mértékben kell esniük a tartalékoknak.

Az olaj ára pedig esik, nem kicsit, nagyon. Mindjárt 100 lesz, a Brent már 100 alatt van. Az olaj áresésének nem lehetséges más oka, mint a pillanatnyi GOM-helyzet meg az erős dollár. Az OECD igény stagnál. Az export nem (nagyon) nőtt. Kína és India többt fogyasztanak, mint tavaly.

Komoly kakofóniára számítok a következő pár hónapban, mindenki fog mondani mindenfélét asszem. :-) Egyébként nem túl jó mindez, mert az "alacsony" pillanatnyi ár eltereli a figyelmet a problémákról. Amelyeket egyébként nem oldottunk meg, sőt.

Salvor_ 2008.09.09. 22:09:05

A volt ot nagy amerikai befektetesi bank (vagy fuggetlen broker dealer) kozul mar a masodik kerul nehez helyzetbe. A Bear Stearns ugye mar meg is szunt tavasszal, most a Lehman kerult bajba. Ma a reszvenyei arfolyama tobb, mint 40%-ot esett. Tegnap a Fannie es a Freddy esett 90%-ot, a reszvenyesek gyakorlatilag buktak a penzuket.

Elkepeszto, ahogy egymas utan valosulnak meg Roubini pontjai a penzugyi "katasztrofahoz" vezeto utrol.

YP 2008.09.09. 22:11:13

"Ma minha nehezebben mennenek ezek a dolgok, mint regebben, hiaba van tobb penz (hitel), meg nincs cocom lista."


Tudod, hogy mivel jött a pasas a tárgyalásra? Felsorolom a teljes felszerelését:

kockás papír
zsebszámológép
toll

Teljesen mindegy volt, hogy mit mondott neki az ember, addig nem hagyta, hogy bárki tovább mondjon egy mondatot, ameddig mindent le nem rajzolt és ki nem számolt. Hát, ilyen is van. (Volt.)

YP 2008.09.09. 22:18:26

"Elkepeszto, ahogy egymas utan valosulnak meg Roubini pontjai a penzugyi "katasztrofahoz" vezeto utrol."


Számomra az az elképesztő, hogy eközben iszonyatosan erősödik a dollár. Roubini pontjaiban nem kételkedtem eddig sem, azt viszont képtelen vagyok felfogni, hogy az elmúlt héten miért erősödött a dollár. A grúziai események alatti részt értem, az EU-hírek utáni részt is értem... az elmúlt kb. 10 napot egyáltalán nem értem.

Tudja valaki, hog ymiért erősödik a dollár?

Salvor_ 2008.09.09. 22:20:31

A dollar szerintem azert erosodik, mert az EU egyre rosszabb gazdasagi helyzetbe kerul. En mar egy evvel ezelott is vartam ezt az erosodest. A peakoil topicon mar tavaly decemberre (vagy iden januarra?) is dollarerosodest tippeltem, igy akkor tok utolso lettem. Egy evvel kesobb tortenik az, amire gondoltam. Igaz, nem az EU folyo merlegenek romlasa a fo gond, ahogy tavaly gondoltam.

De ahhoz, hogy a dollar erosodjon az eurohoz kepest, eros dollarkereslet kell, vagy valakinek sok eurot kell eladnia. De vajon kik lehetnek ezek? Ha szarnyalna az amerikai tozsde, akkor ertheto lenne a dolog. Ha magasan lennenek az amerikai kotvenyhozamok, akkor is. De egyik sincs igy.

Szerintem az olajat is a nagyon rossz gazdasagi kilatasok tartjak alacsonyan. Mar eros lendulete van a csokkenesnek, nagyon eros ellenallasa van minden erosodesi kiserlettel szemben. Ugyanugy, mint majus-juliusban (julius kozepeig) az ellenkezo iranyban.

Salvor_ 2008.09.09. 22:26:13

Az elmult egy evben a dollar nagyot zuhant. Akkor ugy nezett ki, hogy az EU jo allapotban lesz, az USA meg rosszban. Szerintem most egyszeruen csak a nagy zuhanas reszleges korrekcioja tortenik. Ez is Roubini egyik pontja volt: decoupling helyett recoupling.

A dollarerosodes konkret modjara en is kivancsi lennek. Honnan jon a kereslet, es mibe megy a dollar? Nem lehetetlen, hogy az agency bondokba, a Freddy es Fannie kotvenyeibe. Ezek most ugyanolyan biztosnasgossa valtak, mint az allamkotvenyek, a hozamuk meg magasabb.

YP 2008.09.09. 22:39:15

Salvor_ 2008.09.09. 22:26:13


Én nem tévedtem az időzítésben, de tévedtem a mértékben. Azaz: azt addig eltaláltam, hogy az idei év első felében nagyot fog gyengülni a dollár, meg azt is, hogy a második felében erősödni fog az euróhoz képest. Eddig oké. Grúziát nyilván nem láttam előre.

Viszont én azt gondoltam, hogy év végéig viszamegy az 1.50-es szint környékére, talán-talán 1.45-re, de ebben nem igazán hittem. Márhog yév végéig sem. Azt gondltam, hogy erősödni fog, de azt messze nem, hogy ilyen mértékben.

A kérdésem pedig pont az, amit te is feszegetsz: oké, hogy erősödik, de mi a fene a mechanizmusa, és miért pont ebben a 10 napban. Két hurrikán, csődölő bankok, gyenge foglalkoztatási adatok, gyenge fogyasztási adatok, fundamentálisan gyenge gazdaság, növekvő adósság, diplomáciai- és presztízsvereség Grúziában...

A dollár meg töretlenül, sőt, igazából egyre gyorsabban erősödik.

Nem értem.

Salvor_ 2008.09.09. 22:54:08

Szerintem azt varjak, hogy az USA mar majd elkezd kilabalni a valsagbol, amikor az EU meg befele fog zuhanni.

Az igazan durva dolog az lenne, ha Kina lelassulna. Ekkor se onnan, se az olajexportoroktol nem jonne olyan mennyisegu finanszirozas, ami a penzosztashoz kene (lasd az USA koltsegvetesi hianyat, es az egyre tobb igenyt az allami penzre, pl. autogyartok, state munkanelkuli biztositasi alapok stb.). Ez tovabb melyitene a valsagot, tovabb csokkentene az olajigenyt, az importot, tovabb lassulna Kina stb. Ordogi kor.

Salvor_ 2008.09.09. 23:02:55

Brad Setser legujabb blogbejegyzeseben van egy abra a kulfoldi jegybankok treasury es agency kotvenymennyisegerol. Az utobbi evekben az agency mennyisege nagyon nagy mertekben nott. Ez eddig nem volt teljesen biztos befektetes, eppen ezert a hozama is magasabb volt. Most viszont az allam ad garanciat ra. Lehet, hogy ez van a dollarkereslet mogott.

Anr 2008.09.10. 08:07:10

en 5 cegrol tudok, akik jelenleg kepesek atomeromuveket epiteni:
GE, westinghouse,areva, 1 orosz meg egy kinai

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.10. 08:32:43

YP, választás lesz az USÁ-ban, ennyi.

Ami az atomerőműépítés esélyeit illeti, Batkához csatlakozva felhívom a figyelmet a külső feltételek várható hiányára. Az atomerőműre alapozott áramellátás egyik nélkülözhetetlen feltétele az alapvetően békés világrend. Igaz ez már az országos távvezetékhálózat fenntarthatóságára is, bármiből is jön az áram, lignitből, atomból, szélerőműből.

Csak egy analógiának itt van mindjárt minapi vitánk a panel lakótelepek szigetelésének kivihetőségéről. Az atomerőműépítéshez képest több nagyságrenddel egyszerűbb feladat, olcsóbb is, megoldható hazai eszközökkel. És mégis, az itt is szemlézett miskolci hír az Avasi lakótelep gettósodásáról, ami nyilván hasonló lesz a többi nagy, sokezres lakótelepen, kizárja, hogy már sor kerülne ezek hőszigetelésére, rekonstrukciójára. Menekül, aki tud, akikben feldúsul, azok majd a kályhacsövet dugják ki az ablakon és a park fáit, a bútorokat fogják benne tüzelni, meg a parkettát.
Ez bizony egy katabolikus összeomlás, a kezdetét máris látjuk. Ilyen viszonyok között új atomerőmű?
El lehet felejteni. Azt se tudom, ki fogja szakszerűen őrizni, kezelni a mait bezárása után. Miből? Anélkül meg idővel talán radioaktív lesz a Duna Pakstól lefelé. Illetve feljebb is van a vízgyűjtőjén, pl. Apátszentmihály, meg nem tudom, a németeknél mennyi.

Arma Gedeon · http://olajcsucs.blogspot.com/ 2008.09.10. 08:36:02

Döglött a Nabucco, Cheney-t pofáncsapták Azerbajdzsánban.
Aki találkozik N. Zsolttal, csapja pofán a nevemben.

www.eurasianet.org/departments/insight/articles/eav090808b.shtml#

EURASIA INSIGHT

AZERBAIJAN: VP CHENEY WAS REPORTEDLY LESS THAN DIPLOMATIC IN BAKU
9/08/08

Print this article Email this article

It seems that US Vice President Dick Cheney caused a scene during his recent visit to Azerbaijan when his hosts declined to follow his script.

Over the past few days, details have leaked out that indicate that Cheney’s September 3 visit to Baku was a spectacular diplomatic failure. [For additional information see the Eurasia Insight archive]. A report published by the Russian daily Kommersant, which cited sources within President Ilham Aliyev’s administration, said the Cheney visit started with a snub, as neither Aliyev nor Prime Minister Artur Rasizade were at the airport to greet the US vice president, who was the highest ranking American official ever to visit Azerbaijan. Instead First Deputy Prime Minister Yagub Eyubov and Foreign Minister Elmar Mammadyarov greeted Cheney.

The visit apparently went down hill from there. Cheney publicly expressed Washington’s strong commitment to ensuring the continued flow of energy westward from the Caspian Basin to Turkey along routes not under the control of Russia. Privately, he pressed Aliyev to make a firm commitment to sending Azerbaijani natural gas to Europe via the long planned Nabucco pipeline. [For background see the Eurasia Insight archive]. Aliyev politely declined to take Cheney up on the offer.

"Aliyev made it clear that he values [good] relations with Washington, but that he is not about to start an argument with Russia," the Kommersant report said, adding that Azerbaijani aides described Cheney as becoming "extremely irritated" by Baku’s decision to adopt a "wait-and-see position."

Compounding Cheney’s displeasure, immediately following the discussions Aliyev reportedly telephoned Russian leader Dmitry Medvedev to inform the Kremlin about the substance of the US energy stance. Mammadyarov later departed for Moscow for further diplomatic discussions.

In a fit of pique, Cheney skipped a reception held in Baku in his honor, according to Azerbaijani sources.

Since Russia’s incursion into Georgia, local political experts have wondered about the geopolitical impact on Azerbaijan. The entire US energy strategy in the Caspian Basin is predicated on Azerbaijan’s unwavering commitment to the West. The commitment now looks more fragile than ever, and the Cheney visit may well have done more harm than good, in terms of retaining Azerbaijan’s allegiance to Washington’s energy agenda.

Posted September 8, 2008 © Eurasianet
www.eurasianet.org

Batkaa 2008.09.10. 08:51:30

Ike & rigs:
www.theoildrum.com/files/ike_12z_09sep_gom_hwrf.jpg

És egy másik link, szintén az oildrum.ról, szép grafika, nagy adatbázis:
www.stormpulse.com/hurricane-ike-2008

Salvor 2008.09.10. 10:23:10

Oil Investors Pulled $39 Billion in Futures, Triggering Decline
www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=ax6CtUUtg4EI&refer=home
süti beállítások módosítása